هیچ استراتژی برای توسعه اقتصادی وجود ندارد

 محسن شرکا کارشناس اقتصادی اظهار داشت: هر وقت به این نتیجه رسیدیم که منافع ملی ارجح بر منافع شخصی، حزبی و گروهی است و استراتژی برای توسعه داشتیم و فقط به دنبال آمار ساختن نبودیم، می توانیم به توسعه استان و کشور امیدوار باشیم.

وی اساس ساختار فعلی کشور را غیر کارآفرینی، غیر توسعه ای و غیر تولیدی عنوان کرد و افزود: ساختار فعلی نظام اداری، اجرایی و سیاسی کشور به گونه ای نیست که به بخش خصوصی کمک کند تا توانمندی های خودش را آن گونه که شایسته است، نشان دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با وجود آنکه معتقدیم سیاست و اقتصاد همگام توسعه هستند، اما معتقد بر آن هستیم که اقتصاد باید مردمی، فرا حزبی و فرا جناحی باشد، افزود: در حال حاضر سیاست بر اقتصاد برتری دارد و متأسفانه در پست‌های مدیریتی انتصاب‌ها براساس لیاقت‌ و شایستگی‌ صورت نمی‌ گیرد و معتقدیم که باید ملاک‌ها و معیارهای غلط فعلی در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها تغییر کند و شایسته‌سالاری در انتصابات مورد توجه باشد.

شرکا با اشاره به اینکه امروزه شاهد عملکرد بسیار بد در حوزه اقتصاد هستیم، گفت: گرد و غبارهای اقتصادی مشکلات زیادی را در زندگی‌های مردم ایجاد کرده و موجب کوچکترشدن سفره‌های مردم و کاهش درآمدهای آن‌ها شده است و اتفاقات رخ داده به‌هیچ‌وجه شایسته ایرانی‌ها نیست.

وی خراسان رضوی را سیاسی ترین و سیاست زده ترین استان کشور دانست، ادامه داد: امروز برای توسعه در استان هیچ برنامه ریزی  و راهبردی وجود ندارد و همان اندک برنامه ریزی های ۳۰ یا ۴۰ درصدی هم گرفتار برخی تنگ نظری ها و اختلاف نظرها است

محسن شرکا با تأکید بر اینکه تحریم های داخلی و عدم وفاق برای توسعه خراسان رضوی بیشتر از تحریم های خارجی بر مشکلات فضای کسب و کار استان افزوده است،گفت:تعامل در سطح ملی و در سطح استانی وجود ندارد و این درحالی است که ما باید جهانی فکر کنیم، اعتقاداتمان ملی باشد و منطقه ای عمل کنیم..

این کارشناس اقتصادی با تأکید به میدان دادن به جوانان نخبه و فراهم کردن بستری برای نشان دادن توانایی های نخبگان جوان برای رسیدن به توسعه در کشور، گفت:تا کی باید میانگین سنی وزرای ما بالای ۵۰سال باشد؛باید کشور را به جوانان بسپاریم و اعتماد کنیم به نخبگان و جوانانی که هم نان می خواهند و هم نام، چرا که اینها شجاعت ریسک کردن را داشته و به علم روز هم آشنایی دارند. 

شرکا با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای برای کشور هر ساله در نظر گرفته می شود، اما با وجود این‌ها، ظاهراً با وضع مطلوب فاصله فراوانی داریم، تصریح کرد: تاکنون با وجود شعارها و وعده‌هایی که دولت‌ها داده‌اند، هنوز با این مسئله فاصله زیادی داریم؛ ما باید استراتژی کلان کشور را در نظر بگیریم هر چه زودتر بستری را فراهم کنیم و فاصله مان را با کشور های توسعه یافته کمتر کنیم.

وی ادامه داد: در کشور قانون را رعایت نمی‌کنیم؛ در کشوری که سازمان بازرسی دارد، مجلس دارد، کشوری که دیوان محاسبات دارد و دستگاه نظارت دارد، چرا این‌طور می‌شود؟چرا باید میلیاردها اختلاس اتفاق بیفتد؟ خب، معلوم است که قانون رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه ما سیستم بازرسی و نظارتی فراقوه‌ای نداریم ، اظهارکرد: ما نیاز به قانونمداری و شفاف سازی داریم و اینکه هرکسی وظیفه قانونی خودش را به درستی انجام دهد.