طرح اتاق شیشه‌ای آمار در وزارت اقتصاد

سیدحسین میرشجاعیان امروز در مراسم تقدیر از اعضای کمیته آمارهای مالی وزارت اقتصاد با اشاره به اهمیت آمار در اقتصاد گفت: برای سیاست گذاران اقتصادی در دسترس بودن آمارها بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر افزایش کیفیت تصمیم گیری و ارتباط آن با آمار افزود: پروژه اتاق شیشه ای در وزارت اقتصاد در دست تهیه است و ما چند گام اساسی برای ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی دنبال می کنیم. همچنبن موضوع خلائ های قانونی نیز مورد توجه است.

وی تاکید کرد: مرکز آمار باید به آمارها در بالاترین سطح دسترسی داشته باشد و از سویی مردم نیز از افشا اطلاعات خود نگران نباشند. موضوع استانداردهای آماری نیز باید اتفاق بیفتد و وزارت اقتصاد تلاش کرده تا آمارها بر اساس استانداردهای جهانی تولید شود، ولی در برخی بخش ها عقب هستیم.

میرشجاعیان تصریح کرد: به جز اطلاعاتی که در سطوح محرمانه است، بقیه اطلاعات باید در اختیار فعالان اقتصادی قرار بگیرد. برخی دستگاه ها مباحثی را در زمینه ارایه اطلاعات دارند و البته قانون انتشار اطلاعات محرمانه مردم را منع کرده است.

معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: لازم است در قالب بانک اطلاعاتی مناسب، اطلاعات افراد قرار بگیرد و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. یک موضوع مهم انجام وظیفه نظارتی دستگاه ها است و باید مجموعه دستگاه ها به سمتی بروند که اقدامات آنها با دستگاه های بالادستی هماهنگ باشد.

میرشجاعیان اظهارداشت: ۶ گام بسیار حیاتی است که به سمت ان حرکت می کنیم که بتواند منجر به نظام جامع آماری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس امیدعلی پارسا در مراسم تقدیر از اعضای کمیته آمارهای مالی وزارت اقتصاد با بیان اینکه تولید آمار در کشور جایگاه بالایی دارد که بعد از امنیت مطرح است و زیرساخت ها را شکل می‌دهد.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی در دنیا مدرن سازی نظام آماری دنبال شد و از ۲۰۱۰ به بعد از آمارهای سنتی به آمارهای مدرن حرکت شد و ما در ایران ۱۰ سال دیرتر به این سمت رفته ایم. 

وی افزود: امیداریم نتایج آمارها در سطوح مختلف کشور قابل اعتماد باشد. با این حال دستگاه ها ریزداده های نظام آماری کشور را تهیه می کنند. آمارهای کشور به صورت مرتب در حال تغییر و به روز رسانی است و مردم باید اطلاعات روز خود را به نظام آماری کشور ارائه کنند. 

پارسا تصریح کرد: وزارت اقتصاد در بالاترین سطح آمارها را ارائه کرده و تمامی دستگاه ها میکرودیتا را فراهم کرده‌اند و ما امروز به دنبال ایجاد کد هویتی کسب و کارها هستیم.

رئیس مرکز آمار گفت: در نظام آماری ثبتی مبنا محرمانگی آمارها رعایت خواهد شد و ما در قالب نظام های جدید آماری این حساسیت ها را دنبال می کنیم و اصل محرمانگی اطلاعات تضمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: در برنامه ملی آمار که از امسال دنبال می‌کنیم، بخشی توسط وزارت اقتصاد پیگیری شده است. 

پارسا ادامه داد: تفاسیر ما از اعداد و ارقام سواد آماری را نشان می دهد و تحلیل درست اطلاعات بسیار مهم است و ما نتوانستیم تحلیل هایی را ارائه کنیم که مردم بپذیرند.

وی با اشاره به آمارهای تورم بیان داشت: مفهوم تورم نقطه‌ای با تورم سالیانه تفاوت دارد و ما ممکن است، در برخی اقلام تا ۲۰۰ درصد هم رشد قیمت داشته باشیم.