افزایش جذابیت بازار بدهی برای سرمایه گذاران

 نرخ مؤثر بازده تا سررسید (YTM) اوراق اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در بالاترین سطح به 26 درصد رسیده است. بالاترین نرخ بازده ساده این اوراق نیز هم اکنون اندکی بیش از 28 درصد است. در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران هم اکنون 26 نماد معاملاتی فعال قرار دارد که مطابق با جدول زیر نشان داده شده است:

در مقایسه با آخرین بازدهی اوراق اسناد خزانه اسلامی با حدود سه هفته قبل می‌توان به روشنی ملاحظه کرد که بازار اوراق بدهی به خصوص اسناد خزانه اسلامی همزمان با رشد بازده مؤثر خود در مقایسه با بازارهای موازی دوباره با اقبال معامله گران بازار سرمایه بویژه حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه گزاری روبرو شده است.

به گفته مدیر عامل فرابورس ایران که طی روزهای اخیر با این عبارت که اطلاق صرف بازار سهام  تعریف دقیقی از بورس نیست از آن به عنوان بازاری که در آن سهام، صکوک و صندوق‌ها و ابزار مرتبط با بازار سهام هستند یاد کرده است که «با هم به متنوع کردن پرتفوی سهامداران کمک می‌کنند.»

هامونی ادعا کرده است طی دو هفته گذشته، بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سهام شده  است که «در شرایط نوسان قیمتی سهام، تبدیل به سایر ابزارهای مرتبط مانند ابزارهای نوین مالی می‌شوند.»

در حال حاضر شش نماد معاملاتی در گروه اسناد خزانه اسلامی بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس از نرخ مؤثر بازده تا سررسید بیش از 25 درصدی برخوردار هستند. تعداد 9 نماد معاملاتی نیز نرخ مؤثر بازده تا سررسید بیش از 24 درصدی را تجربه می‌کنند و تعداد 9 نماد معاملاتی نیز از نرخ مؤثر بازده تا سررسید بالاتر از 23 درصد حکایت دارند. در عین حال یک نماد معاملاتی نیز از نرخ بازده بیش از 22 درصدی و یک نماد معاملاتی نیز از نرخ مؤثر بازده تا سررسید 21 درصدی برخوردار شده است.

به گزارش فارس، اوراق اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند. اسناد خزانه مرسوم در دنیا توسط دولت به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل اشکالات فقهی وارد بر این روش، دولت جمهوری اسلامی ایران، این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند. دارنده اوراق درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش می‌رساند.

به گزارش فارس در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، نرخ مؤثر بازده تا سررسید اوراق اجاره در بالاترین سطح به بیش از 191 درصد نیز رسیده است. هم اکنون در این بازار هم اکنون اوراق اجاره اعتماد مبین نوین که در 10 مهر ماه امسال منتشر و عرضه اولیه شده است با احتساب نرخ سود اسمی 16 درصدی و مواعد پرداخت شش ماهه، نرخ مؤثر بازده تا سررسید به 191.47 درصد رسیده است.موعد سررسید این اوراق 10 مهر ماه 1401 شمسی اعلام شده است. جدول کامل بازدهی این اوراق به شرح زیر است:

بر اساس این گزارش، پایین‌ترین نرخ مؤثر بازده تا سررسید اوراق بدهی در این بازار به اوراق اجاره با درآمد ثابت دولتی آموزش و پرورش اختصاص دارد که با احتساب نرخ سود اسمی 20 درصدی و مواعد پرداخت شش ماهه ، هم اکنون به 11.96 درصد رسیده است. این اوراق در 10 مهر ماه 1397 منتشر شده و در 10 مهر ماه 1401 شمسی موعد سررسید آن خواهد بود.

کارشناسان اعتقاد دارند که با کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه و در عین حال تلاش دولت برای تداوم سیاست تأمین مالی و تسویه بدهی‌های خود به پیمانکاران بدون گرایش به سمت چاپ پول و افزایش حجم نقدینگی، بازار بدهی دوباره با گرایش حقوقی‌ها و بهبود بازدهی‌ها روبرو شده که می‌تواند به جذب نقدینگی سرگردان در جامعه از طریق بازار سرمایه بیانجامد.