علی مطهری: پرتاب موشک بعد از برجام، تحریک‌آمیز بود

این نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش «دانشجو، سمبل آرمان‌گرایی» که عصر دوشنبه - ۱۲ آذر - در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: از دوران قبل از انقلاب تا کنون، تعبیری با عنوان «جنبش دانشجویی» در کشور به کار می‌رود که فلسفه وجود چنین جنبشی در دوران قبل از انقلاب کاملا مشخص و واضح است، اما مکرراً در رابطه با این مسأله که آیا ادامه فعالیت چنین جنبشی در کشور پس از انقلاب نیاز است یا خیر، بحث‌های زیادی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اینکه پس از انقلاب، نیازی به چنین جنبشی در کشور نداریم، صحیح نیست؛ چراکه هر حکومت و دولتی نیاز به نقد دارد و چنانچه حکومتی نقد نشود به سوی فساد سوق پیدا می‌کند، حضرت علی (ع) نیز در این رابطه می‌فرمایند «از حکومت من نقد کنید؛ چه در آشکار و چه پنهان».

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "اهمیت جنبش دانشجویی در همین نقدهاست"، گفت: دانشجو و دانشگاه همیشه یکی از دیده‌بان‌های جامعه است که به موقع آژیر خطر را به صدا درمی‌آورد، اما توجه به این نکته ضروری است که نقد نیز آداب و شرایط خاص خود را دارد و یک نقاد باید تفاوت بین نقد، تخریب یا لجن‌مال کردن را بداند.

مطهری خاطرنشان کرد: نقد در واقع مرز بین تملق و چاپلوسی از یک طرف و تخریب و لجن‌مال کردن از سوی دیگر است. در گذشته بیشتر تملق و چاپلوسی مطرح بود و امروزه متاسفانه تخریب رایج شده است در حالی که نقد درست آن است که ما نقاط مثبت و سازنده یک نظریه را بگیریم و نقاط منفی آن را دفع کرده و منصفانه قضاوت کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط نقد کردن، تسلط بر موضوع است، تاکید کرد: هرکسی نمی‌تواند و حق ندارد هر نوع موضوع و نظریه را نقد کند، بلکه باید علاوه بر تسلط و تخصص بر یک امر، نیت خیر داشته و همچنین منصف باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یک دانشجو از آنجا که جوان تحصیلکرده جامعه است، می‌توان گفت: از آگاهی و علم نسبتاً خوبی برخوردار است، اما از طرفی باید توجه داشت که دانشجو در سن جوانی به سر می‌برد و این دوره، دوران غلبه احساس، خشم و شهوت است و به طور کلی احساسات بر عقل غلبه دارد؛ بنابراین باید مراقبت کند زمانی که از مسأله‌ای آگاهی ندارد، پس از تحقیق راجع به آن موضوع، درباره‌اش اظهار نظر کند.

مطهری در ادامه اظهار کرد: اگر می‌گوییم آرمان انقلاب اسلامی و به‌طورکلی آرمان کشور ما، استقلال، آزادی، عدالت‌خواهی و ... است، باید از معنا و مقصود چنین کلماتی آگاهی کامل داشته باشیم، نه اینکه آن معنایی را که از چنین تعابیری در ذهن ما وجود دارد برای این آرمان‌ها استفاده کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره اینکه "کدام بخش از حاکمیت اجازه ادامه روند برجام در کشور را نمی‌دهد؟ " گفت: از همان ابتدای امضای برجام، بخشی از نظام ما مخالف اجرای آن بود و رفتار و عملکرد آن‌ها چه در مجلس، نیرو‌های مسلح و... نشان‌دهنده چنین مطلبی بود. دو سه روز بعد از امضای برجام موشکی با نوشته «اسرائیل باید از بین برود» به هوا پرتاب شد که این کار در آن زمان به نوعی تحریک طرف مقابل بود. قطعا موشک نیاز است، اما هر کاری باید در جای خودش انجام شود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من، اگر کشور ما در مسأله برجام متحد بود و از سمت اروپایی‌ها به مقداری در ایران سرمایه‌گذاری می‌شد، خروج ترامپ از برجام نیز به راحتی ممکن نبود. این‌که برخی می‌گویند رهبری برجام را ندیده‌اند، به هیچ وجه صحیح نیست، بلکه ایشان متن برجام را خودشان از نزدیک مشاهده کردند و با اجازه ایشان، برجام امضا شد.

مطهری درباره مسأله علنی نبودن آراء نمایندگاه مجلس اظهار کرد: متاسفانه کشور ما هنوز آمادگی این مسأله را ندارد که نمایندگان آراء خود را به صورت شفاف مطرح کنند، اما شخصاً از آشکار ساختن آراء خود، هیچ ترس و واهمه‌ای از کسی ندارم. البته باید این را پذیرفت که برخی گروه‌های فشار در کشور وجود دارد که نمایندگانی را که آشکارا آراء خود را بیان می‌کنند، اذیت می‌کنند و در فشار می‌گذارند.

وی تاکید کرد: شخصا آراء خودم را همه‌جا بیان می‌کنم و از بیان آن واهمه‌ای ندارم و در مصاحبه‌های خود نیز مکرر گفته‌ام که در ابراز آراء خود مخالف شفافیت نیستم، اما هنگامی که نماینده یک شهرستان رأی خود را اعلام می‌کند و پس از آنکه به شهرستان خود برمی‌گردد، در نماز جمعه به او حمله می‌شود و شیشه خودروی او را می‌شکنند، در این هنگام شفافیت به صلاح نیست؛ چراکه حریت نماینده باید حفظ شود و چه‌بسا حریت نماینده در چنین شرایطی بالاتر از شفافیت اوست.