احتمال افزایش میزان یارانه ها/ یارانه ثروتمندان قطع می شود؟

گروه اقتصادی- لایحه بودجه سال 98 در حال بررسی است و مجلسی ها درباره یارانه ها نظرات گوناگونی دارند. برخی معتقدند باید یارانه ثرمتندان قطع و برخی اعتقاد دارند یارانه ها باید افزایش پیدا کند و بسته حمایتی دولت در مقابل گرانی ها کارساز نیست.

به گزارش افکارنیوز؛ حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جزییات لایحه بودجه سال 98، اظهار داشت: در اخرین دیدار حضوری با نوبخت نرخ دلار 5 هزار و 700 گفته شد، مشخص نیست که چرا آقای نوبخت عنوان کرده است که نرخ تسعیر ارز 14 میلیارددلار و دلار 4 هزار و 200 تومان است.

وی عنوان کرد: شاید علت تغییر نرخ دلار در بودجه سال 98 و گرفتن چنین تصمیمی به آثار تورمی آن بر می گردد با این حال منطق این تصمیم را نمی دانم.

این نماینده مجلس در خصوص حذف یارانه نقدی ثروتمندان در سال آتی گفت: مدیت است صحبت هایی در زمینه حذف یارانه نقدی ثروتمندان صورت می گیرد، روش حذف یارانه باید با توافق انجام شود و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته نتیجه نهایی برای حذف یارانه ثروتمندان گرفته نشد، بیان داشت: حذف 45 هزار و 500 تومان از سبد خانوارهای ثروتمند تاثیری بر زندگی آنها ندارد، این ارقام برای آنها قابل توجه نیست با این حال دولت و مجلس در سال گذشته به تصمیم نهایی و قاطع برای این کار نرسیدند.

گرمابی با اشاره به جلسات کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 برای حذف یارانه نقدی ثروتمندان، گفت: سال گذشته پیشنهاد حذف یارانه نقدی ثروتمندان در لایحه بودجه سال 97 مطرح شد، اما اعضای کمیسیون به آن رای مثبت ندادند.

این نماینده مجلس توضیح داد: پیشنهاد این بود که یارانه نقدی به استان ها واگذار شود با این کار به عدم تمرکز در پایتخت کمک می شد، اما این نگرانی وجود دارد که آیا استان ها می توانند از عده این مسئولیت بر آیند یا خیر.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال 98 نیز حذف یارانه ثروتمندان مطرح است که مجدد پیشنهاد شده کار پرداخت و حذف یارانه نقدی با استان ها باشد، اعتبار آزاد شده از این حذف باید در اختیار یارانه بگیران دهک پایین قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این پذیرفته نیست اعتبار آزاد شده از حذف یارانه های ثروتمند هر استان برای امور عمومی و عمرانی هزینه شود، نظر ما این است که استان تنها مسئول توزیع و شناسایی ثروتمند باشد نه اینکه بودجه را برای کارهای عمرانی هزینه کند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: برای کارهای عمرانی هر استان اعتباری در نظر گرفته می شود، هر چند که ممکن است اعتبار 100 درصد تخصیص داده نشود اما نظر قانون گذار این نبوده که اعتبار یارانه نقدی در محل عمرانی هزینه شود.

همچنین مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس نیز بیان داشت: دولت در طول چند ماه گذشته از توزیع بسته حمایتی گفت اما در طول این چند ماه شاهد افزایش قیمت برخی کالاها بوده و به نظر می رسد رقمی که دولت می خواهد به عنوان بسته حمایتی ارائه دهد درواقع صفر است و تاثیری ندارد.

وی با اشاراه به موضوع افزایش نرخ یارانه نقدی گفت: در سال‌های گذشته شاید رقم 45 هزار تومان برای خانواده روستایی اثرگذار بود اما برای در حال حاضر برای خانواده های شهری این مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومن تاثیر آنچنانی ندارد.

وی تاکید کرد: باید دید رقم ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی به چه عددی خواهد رسید اگر به مبلغ ١۵٠هزار تومان برسد تنها می تواند برای خانواده های روستایی موثر باشد و باز برای خانواده شهری اثری ندارد، دولت توجه داشته باشد که افزایش نرخ یارانه نقدی نباید بر افزایش تورم تاثیر منفی بگذارد.

باید منتظر ماند و دید یارانه ها چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.