سرمایه گذاری قطر در بخش گاز آمریکا

 شرکت انرژی قطر پترولیوم به دنبال 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های گاز طبیعی مایع آمریکا طی چند سال آینده است. این سرمایه‌گذاری ظاهراً جدا از طرح های قطر برای تقویت ظرفیت تولید داخلی از 77 میلیون تن ال ان جی فعلی به 110 میلیون تن تا اوایل دهه 20 20 است .

قطر تا حالا حضوری نیرومند در بازار نوظهور ال ان جی آمریکا داشته است. قطر اصلی‌ترین سهامدار پایانه گلدن پست در تگزاس است. شرکای او در این پرونده اکسون و کونوکو فیلیپس هستند. ولی این 20 میلیارد دلار فقط در ال ان جی هزینه نمی‌شود. قطر پترولیوم نیم نگاهی هم به تولید نفت در آمریکا دارد .

این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس که بیش از یک سال است تحت محاصره اقتصادی همسایگانش به رهبری عربستان قرار دارد، تا ماه نوامبر بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان بود. در نوامبر استرالیا به جایگاه اول رسید .

در همین حین، این کشور اوپک را قبل از آخرین نشست آن در مورد تولید نفت ترک کرد تا بیشتر بر طرح‌های گاز طبیعی خود تمرکز کند. چون این حرکت بسیار غافلگیرانه بود و نزدیک به زمان نشست اوپک اتفاق افتاد، بیشتر مورد توجه قرار گرفت . این مسئله نشان می‌دهد که اوپک اهمیت گذشته را در بازار نفت ندارد .

هرچند سعد الکعبی، وزیر انرژی و صنایع قطر گفت دلیل دیگری پشت تصمیم خروج از اوپک قرار دارد: قانون نوپک در آمریکا که اعضا را ملزم به پیروی از قوانین ضد انحصار میکند .

یک مقام قطر پترولیوم گفت تصمیم نهایی در مورد سرمایه گذاری عظیم در آمریکا قبل از پایان سال جاری یا آخر ژانویه 2019 گرفته میشود .