پیش‌بینی جدید عربستان از آینده بازار نفت

 خالد الفالح به خبرنگاران گفت: ما روی عوامل عرضه و تقاضا متمرکز شده‌ایم اما می‌توانم به شما بگویم که ما در سال ۲۰۱۹ به توازن میان عرضه و تقاضا دست پیدا خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: اعضای اوپک و غیراوپک شامل روسیه متعهد هستند تحت توافقی که هفتم دسامبر در وین حاصل شد، سطح ذخایر را کاهش دهند و روند کاهش عرضه آغاز شده است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، به همراه سایر اعضای اوپک و متحدانش شامل روسیه، ماه میلادی جاری در وین با هدف متعادل کردن بازار، موافقت کردند تولیدشان را در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

نفت پس از این که اواسط هفته جاری متحمل یکی از بزرگترین کاهش قیمت‌های خود در چند سال اخیر شد، تثبیت شد اما به دلیل عرضه مازاد بر تقاضا و نگرانی نسبت به کندی اقتصاد جهانی و ضعیف ماندن تقاضا همچنان تحت فشار منفی مانده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی پس از اعلام بودجه سال ۲۰۱۹ اعلام کرد غول نفتی آرامکو تولید گاز را در ۱۰ سال آینده افزایش خواهد داد و در زمینه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، عربستان سعودی توافقی را با صندوق ویژن گروه سافت بانک برای فراهم کردن ۲۰۰ گیگاوات نیروی خورشیدی در این کشور اجرا خواهد کرد.

فالح در توییتی نوشت: بودجه سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی ۳۳ میلیارد ریال (۸.۸ میلیارد دلار) به بخش‌های انرژی، صنعت، معدنکاری و لجستیک اختصاص داده است که بیش از سه برابر میزانی است که در بودجه گذشته اختصاص یافته بود.