روند کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها در هفته های آینده

کامران سلطانی زاده، مدیر کل روابط عمومی صرافان با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز اظهار کرد: اصلی ترین دلیل  کاهش نرخ ارز  مدیریت عرضه و‌ تقاضا، از بین رفتن تقاضاهای کاذب و  مانع تراشی برای سرمایه گذاری سودجویان در این بازار است.به نظر می رسد این مفهوم برای جامعه جا افتاده است که بازار ارز جای مناسبی برای پس انداز و سرمایه گذاری نیست.

مدیر کل روابط عمومی کانون صرافان ایرانیان گفت: به عنوان یک فعال در بازار ارز که فعالیت اجرایی در این محل داشته ام  معتقدم سیاست های ارزی رئیس کل بانک مرکزی کاملا معقول است، مواردی نظیر  محدود کردن تراکنش های بانکی،  خروج دلالان  از بازار با کمک نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی، محدود و بسته شدن ثبت سفارش و  واردات کالاها از مواردی است که حقانیت را به بازار ارز بازگردانده است.

وی ادامه داد: زمانی برخورد با دلالان نتیجه بخش است که  روند مجازات ادامه داشته باشد، دستگیری سودجویان کلان و مجازات علنی این افراد، هشدار را به باقی مخلان بازار داده است.

سلطان زاده با انتقاد از ارزان نشدن کالاها پس از کاهش نرخ ارز اظهار کرد: اگر تناسبی بین قیمت کالا و نرخ ارز نباشد، این موضوع اثر روانی منفی بر نرخ اسعار خارجی گذاشته و در نهایت ترس افزایش نرخ دلار همواره در جامعه وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت قانونی صرافان در کشور گفت: صرافی شغل بسیار پیچیده ای است و فعالیت آن در سایه قانون است، چناچه در چهار ماه ابتدای سال دیدیم که با دستور رئیس کل بانک مرکزی وقت، تمام صرافان دست از فعالیت برداشتند، پس باید صرافان مجاز از دلالان تفکیک شوند.

مدیر کل روابط عمومی کانون صرافان ابراز کرد: هر شخص یا شرکتی که بدون داشتن مجوز رسمی از بانک‌ مرکزی مشغول به خرید و‌ فروش ارز است  نوعی دلال محسوب می شود. بارها تاکید کرده ایم، مردم برای خرید ارز و حتی مسکوکات به صرافی هایی که مجوز رسمی خود را در محل کارشان نصب کرده اند، مراجعه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: دلال صرفا شخصی نیست که کنار خیابان فردوسی یا چهار راه استانبول ارز خرید وفروش می کند بلکه فروش ارز در فضای واقعی و مجازی بدون داشتن مجوز، عملی غیر قانونی است و فرد انجام دهنده، دلال به شمار می آید.

مدیر کل روابط عمومی کانون صرافان، در پایان  از ادامه روند کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها طی هفته های آینده خبر داد.