ساختمان‌های لوکس مشکلات بانک‌ها را حل می‌کند؟

 اصلاح نظام بانکی و واگذاری اموال و دارایی‌های مازد بانک‌ها دو مقوله‌ای هستند که بسیار مورد تاکید فرهاد دژپسند، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است. در این باره یک اقتصاددان معتقد است که فروش اموال مازاد بانک‌ها می‌تواند به آنها به حل مشکل بدهی‌هایشان کمک کند.

در این باره حسین باهر با اشاره به صحبت‌های وزیر امور اقتصادیی و دارایی درباره واگذاری اموال مازاد بانک‌ها بر ضرورت این مساله تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که بانک‌ها بیشتر از آن چه که نیاز دارند اموال و املاکی مانند زمین، باشگاه، ویلا و حتی دانشگاه در اختیار دارند. فروش این اموال می‌تواند منابع مالی بانک‌ها را در این شرایط تقویت کند.

او با بیان اینکه بانک‌ها با فروش اموال‌شان می‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند که در این صورت از فشار بدهی‌های دولت به بانک‌ها هم کاسته خواهد شد، ادامه داد: بانک‌ها زمین‌های زیاد و ساختمان‌های لوکسی دارند که می‌توانند آنها را برای حل مسائل خود بفروشند.

این اقتصاددان در ادامه به سود بالای تسهیلات نیز انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بانک‌ها حداکثر سودی که می‌توانند برای تسهیلات دریافت کنند سه درصد است که این درصد هم برای کارمزد امور بانکی دریافت می‌شود.

 فرهاد دژپسند طی سخنانی در جلسه بررسی روند واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اظهار کرده بود آنچه باید برای یک بانک به عنوان بنگاهی اقتصادی مهم باشد، خرید و حفظ ملک به امید فروش گران‌تر آن نیست، بلکه خود پول باید برای بانک مهم باشد، زیرا بانک توانایی آن را دارد که با گردش پول و کار کردن با آن، درآمدی به مراتب بیش از اداره ملک، کسب کند.

وزیر اقتصاد همچنین گفته که به هیچ‌وجه به دنبال این نیست که بانک‌ها چوب حراج به اموال خود بزنند و اتفاقا تاکید دارد اموال بانک‌ها باید مطابق با واقعیات قیمت‌گذاری شود و تا حد امکان به صورت نقد فروخته شوند.