هند: واردات نفت از ایران را متوقف نمی‌کنیم

یک مقام دولتی هند گفت که به رغم آن که در سال ۲۰۱۸ به میزان سه میلیارد دلار نفت و گاز از آمریکا وارده کرده‌ایم، اما این واردات به معنای تصمیم دهلی نو برای متوقف خرید نفت از ایران نیست. تاکنون تمدید معافیت هند در خرید نفت ایران مشخص نیست، اما ما به خوبی بر این موضوع واقف هستیم که ادامه واردات نفت از ایران برای منافع ملی و اقتصادی هند بسیار مهم است.

یک مقام دولتی هند در مصاحبه با روزنامه هند تایمز گفت که به ‌رغم آن که در سال 2018 به میزان سه میلیارد دلار نفت و گاز از آمریکا وارده کرده‌ایم اما این واردات به معنای تصمیم دهلی نو برای متوقف خرید نفت از ایران نیست.

به گزارش ایرنا این نشریه هندی بدون اشاره به نام و عنوان مقامی که با آن مصاحبه کرده ، نوشته است که دهلی نو برای ایجاد تعادل در تراز تجاری خود در سال 2018 این مقدار نفت و گاز را از آمریکا وارد کرد.

مقام هندی به روزنامه محلی گفت که ما کسری تجاری خود با آمریکا را در سال 2017 نسبت به سال قبلش کاهش داده‌ایم و اکنون با خرید گاز از آمریکا سطح کسری تجارتمان تا حدود زیادی جبران شده است.

او تصریح می کند، با این اقدامات ، آمریکا هم اکنون باید تلاش‌های صادقانه ما را به رسمیت بشناسد و در پاسخ به واکنش دهلی نو بعد از اتمام مهلت شش ماهه هند برای معافیت از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران به نیاز های هند توجه کند.

او افزوده است تا کنون تمدید معافیت هند در خرید نفت ایران مشخص نیست اما ما به ‌خوبی بر این موضوع واقف هستیم که ادامه واردات نفت از ایران برای منافع ملی و اقتصادی هند بسیار مهم است.

آمریکا به دلیل ترس از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی با اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران، سرانجام مجبور به اعطای معافیت به هشت کشور جهان برای ادامه واردات نفتی از ایران برای مدت 180 روز شد که از میان هشت کشور معاف شده ، پنج کشور در منطقه آسیا هستند و از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران محسوب می شوند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق نامه یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این موافقتنامه چند جانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.

تحریم‌هایی که آمریکا یک‌جانبه علیه ملت ایران اعمال می‌کند، از سال ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آن هرگز کامل همراهی نکرده و امروز شگاف این اختلاف تا جایی پیش رفته که ترامپ مجبور شده است از برخی از تحریم های اسمی عقب نشینی کند.