دیگر دنیا شناخت خوبی از فرش کرمان ندارد

"محسن جلال‌پور" شامگاه شنبه هشتم دی‌ماه در مراسم شب فرش و تجلیل از پیشکسوتان صنعت فرش استان کرمان با اشاره به ماجرای 4 دی‌ماه 1347 و حضور شاه ایران در ژنو و صحبت از توسعه ایران و نشان دادن عکس‌هایی از مشکلات قالی بافان کرمان از سوی نخست وزیر آلمان اظهار کرد: نیم قرن از آن ماجرا گذشته اما متاسفانه هنوز نتوانستیم سر و سامانی به فرش کرمان و فرشبافان کرمانی دهیم .

وی با بیان اینکه امروز فرش کرمان شرایطی خوبی ندارد، اظهار کرد: از یک طرف حاکمیت و دولت دلیل این مشکل است. هرجا دولت و حکومت ورود پیدا کند مشکل‌ساز خواهد شد و تنها فرش را بخش خصوصی می‌تواند به جایگاه و اعتلای اصلی خود برگرداند.

جلال پور تصریح کرد: بحث دیگر خود فرشبافان است که متاسفانه با برخی رفتارهای نادرست فرش کرمان از مسیر صحیح و درست خود فاصله گرفته است و شاهد هستیم که دیگر دنیا شناخت خوبی از فرش کرمان ندارد و باید به گونه ای عمل کنیم که دوباره بتوانیم به طرح، پشم و ... اصیل فرش کرمان برگردیم.

فرش ایران از زمان‌های قدیم مشتریان زیادی داشته است و به دلیل کیفیت و ظرافتی که دارد همواره مورد تحسین مردم جهان قرار دارد.

از طرفی این هنر صنعت جزو ارزآور‌ترین کالا‌های غیرنفتی کشور است که همیشه سهم مهمی در سبد ارزی کشور را به خود اختصاص داده است و هیچ کالایی دیگری نتوانسته با این هنرصنعت رقابت کند.

در این میان آمریکا، آلمان و امارات، کشور‌های اروپایی و آسیایی به ویژه چین و ژاپن از مشتریان مهم فرش‌های ایرانی به حساب می‌آیند.

بر اساس آمار طی سال ۹۶ آمریکا با سهم ۳۰ درصدی رتبه نخست وارات فرش از ایران را در اختیار داشته است و کشور‌های آلمان با ۱۳.۶ درصد، لبنان با ۷.۱ درصد، انگلیس با ۵.۵ درصد و ژاپن با ۵.۴ درصد در رده‌های بعدی قرار داشته اند.

ایران رتبه نخست تولید و صادرات فرش دست‌باف را با فاصله زیاد از هند در اختیار دارد و ۶۰ درصد سهم بازار فرش صادراتی را در دست ایران است و به راحتی نمی‌توان از آن گذشت.