جهش قیمت نفت با امید به مذاکرات آمریکا و چین

 در پایان معاملات روز جمعه، پس از قرار مذاکرات تجاری آمریکا و چین ظرف این هفته، اندکی از ترس‌های پیرامون کند شدن اقتصاد جهان، فرو کش کرد و قیمت نفت بیش از ۲ درصد جهش کرد، اما پس از اعلام افزایش شدید میزان ذخایر انبارهای محصولات پالایشگاههای آمریکا، سود قیمت محدود شد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بینچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱ و ۳۹ دلار یا ۲.۴۸ درصد جهش کرد و به ۵۷.۳۴ دلار رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی ۸۷ سنت یا ۱.۸۵ درصد جهش کرد و به ۴۷.۹۶ دلار رسید.

پس از سقوط سنگین هر دو شاخص مهم نفت در سال گذشته، قیمت‌های نفت در هفته اول ۲۰۱۹، علی‌رغم این که داده‌های اخیر، نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهان را تشدید کرده است، رشد قابل‌توجهی را ثبت کرده‌اند.

این هفته، قیمت نفت برنت ۹.۳ درصد و قیمت نفت دابلیوتی‌آی ۵.۸ درصد جهش کرده است.

قیمت نفت با اظهارات وزارت تجارت چین بالا رفت. این وزارتخانه اعلام کرد که در مقامات پکن در ۷-۸ ژانویه، با مقامات آمریکایی دیدار می‌کنند تا مذاکرات تجاری خود را ادامه دهند. این دیدار در سطح معاونان وزرا خواهد بود.

قیمت‌های نفت روز جمعه بخشی از سود خود را به علت گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از دست دادند که نشان می‌داد پالایشگاه‌های آمریکا نرخ کاربری خود را به ۹۷.۲ درصد افزایش داده و ذخایر محصولات پالایشگاهی به شدت افزایش یافته است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر انبارهای بنزین، در هفته گذشته ۶.۹ میلیون بشکه بالا رفت، درحالی‌که ذخایر میعانات گازی آمریکا ۹.۵ میلیون بشکه بالا رفته است. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌ بودند میزان این ذخایر کمتر از ۲ میلیون بشکه افزایش یابد.

این هفته، شرکت‌های انرژی آمریکایی برای اولین بار طی ۳ هفته اخیر از تعداد چاه‌های نفت فعال خود کاستند. طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، این هفته تعداد چاه‌های فعال آمریکا با ۸ حلقه کاهش به ۸۷۷ حلقه رسید.