عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی

 اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره امکان تحقق لایحه بودجه 98 براساس نوسانات قیمت جهانی نفت گفت: در بحث قیمت سایر کشورهای تولیدکننده هم ارقام بالایی را در بودجه سالانه خود پیش بینی کرده‌اند. برای مثال عربستان 72 دلار، قطر 65 دلار، امارات متحده عربی 67 دلار و روسیه بین 65 تا 66 دلار در نظر گرفته‌اند. لذا در سطح منطقه شاید پایین ترین پیش بینی در ایران با قیمت 54 دلار است.

قره‌خانی همچنین اظهار داشت: در واقع ما احتمال می دهیم قیمت در آینده بالا برود ضمن آنکه سال مالی 12 ماه است و اگر حتی سه ماه هم قیمت افزایش یابد، عقب ماندگی سایر ماه‌ها را میتوان جبران کرد. براین اساس اگر مبنا را امروز در نظر بگیریم می توان گفت بله ما قیمت زیادی را برای فروش نفت سال آینده پیش بینی کرده‌ایم. اما طبق گمانه‌زنی‌های کشورهای تولید کننده اطرافمان، این احتمالات محقق می شود و در این صورت قیمت دلاری هر بشکه نفت در بودجه عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در بحث تولید نفت می توان با قطعیت صحبت کرد اما در مساله قیمت این طور نیست. در بودجه میزان صادرات را یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز در نظر گرفته اند که برای کشوری با توان صادراتی بیش از دو میلیون، کار ساده ای محسوب می شود اما فروش موضوع جداگانه ای است. در حال حاضر هند اعلام کرده که به خرید خود ادامه خواهد داد. همچنین ترکیه و برخی کشورهای دیگر هم کماکان تمایل به واردات نفت از ایران دارند.

*ضرورت اتخاذ تدابیر برای کسری بودجه احتمالی ناشی از کاهش صادرات نفت

قره‌خانی با اشاره به 6 ماهه بودن معافیت آمریکا و احتمال کاهش میزان صادرات نفت ایران در سال آینده گفت: با توجه به احتمال کاهش میزان صادرات نفت باید بودجه‌ای که بسته می‌شود قابل انعطاف باشد. مثلا یک بودجه‌ای را با 1.5 میلیون بشکه صادرات نفت ببندیم و یک بودجه را با 1.2 میلیون بشکه صادرات نفت. زیرا اگر قرار شد که فروش نفت ما کاهش پیدا کند و آن درآمدهای ارزی محقق نشود طبق سناریوی دیگری پیش برویم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به تحولات بازار نفت و تحریم ها این احتمال هست که میزان درآمدهای نفتی از 143 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان برسد و اگر این اتفاق رخ دهد، ما هم باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. به عنوان مثال، یک راه کسب مالیات از طریق مسدودن کردن مسیرهای فرار مالیاتی است و راه دیگر، افزایش صادرات پتروشیمی است.  

قره‌خانی درباره راه­کارهای موجود برای جبران کسری بودجه از طریق فروش نفت اظهار داشت: در این خصوص دو کار باید صورت بگیرد یا اینکه سراغ اخذ مالیات برویم که این مساله هم نیازمند خلق فرصت های مالیاتی جدید است. برای این منظور باید مسیرهای فرار مالیاتی کشف شوند و قوانین مربوط به ارزش افزوده که به تازگی در مجلس تصویب شده را پیگیری کنیم. در این راستا لازم است همه فروشگاه‌ها به سیستم های کارت خوان مجهز شوند و تراکنش‌ها در سامانه‌ای محاسبه شود که مرتبط به اخذ مالیات خزانه کشور است.

*به زودی سه میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه خواهد شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص استفاده از بورس برای افزایش میزان صادرات نفت تصریح کرد: عرضه نفت در بورس تا ورود تجار ایرانی به این بازار، فراگرفتن راه و روش‌ها، یافتن مشتری و پالایشگاه‌های منطبق با نفت ایران، عقد قراردادهای دراز مدت و پیگیری بحث انتقال پول زمان بر است. پس از عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای، قرار است محموله سه میلیون بشکه‌ای به زودی و به صورت ریالی عرضه شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر استقبال مناسب باشد بعد از محموله سه میلیونی، این رقم بیشتر خواهد شد. در واقع اگر بخش خصوصی استقبال کند، عرضه در بورس محدودیتی ندارد. ضمن آنکه عرضه سوم هم به زودی انجام می شود.

قره خانی در پایان گفت: همان طور که اشاره کردم درآمدهای دولت از عوارض گمرکات، مالیات، صادرات غیرنفتی و نفت به دست می آید. با این حال تنها زمانی می توان در مورد تاثیر کاهش صادرات نفت بر میزان درآمدهای گمرکی اظهار نظر کرد که به آن مرحله برسیم.