اروپا تعرفه واردات کالا از ایران را صفر کند

محمدرضا مودودی  که در دیدار  با سفیر سوئیس ضمن ارزیابی محورهای همکاری‌های تجاری دو کشور، طرفین در خصوص سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران گفتگو کردند، با قدردانی از تلاش‌های کشور سوئیس به منظور کاهش نرخ ریسک در ایران و پیوستن به WTO گفت: اروپا می‌تواند نقش ویژه‌ای در شرایط خاص اعمال تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا علیه ایران ایفا کند، گرچه متاسفانه تا امروز علیرغم دفاع لفظی اروپا از پایبندی ایران به تعهدات برجام، در عمل نتوانستیم چالش‌های پیش رو را برطرف کنیم.

وی افزود: معتقدیم که جنگ اقتصادی آمریکا تنها علیه ایران نیست بلکه آغازی برای جنگ‌های اقتصادی است که می‌تواند همه دنیا را درگیر کند. ایران به عنوان نمونه‌ای برای آزمایش تأثیر ابزارهایی است که آمریکا سال‌ها زیرساخت‌های آن را تقویت کرده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: آمریکا در انتخاب ایران برای اعمال تحریم‌ها اشتباه کرد چرا که ما در ­۴ دهه اقتصادمان را مقاوم‌سازی کرده‌ایم. همچنین با وجود ۱۵ همسایه و واردات سالانه معادل ۱۰۰۰ میلیارد دلار آن‌ها از دنیا، معتقدیم که می‌توانیم تجارت خود را حفظ و حتی افزایش دهیم. این آزمونی برای اروپا است که چگونه می‌خواهد نقش خود را در روابط بین المللی دنیا حفظ و ایفا کند.

تأکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری ایران و اروپا

وی اظهار داشت: ایران در برجام با ۶ کشور قرارداد منعقد کرده، ولی در حال حاضر احساس می‌شود که ­وزن دولت آمریکا از دیگر دولت‌ها بیشتر است و اگر اروپا برنامه‌ای هدفمند برای اعاده حیثیت بین المللی خود در برجام نداشته باشد چنان تلقی خواهد شد که دیگر هیچ معاهده‌ای با امضای کشورهای اروپایی در دنیا و بدون موافقت آمریکا اعتبار نخواهد داشت.

مودودی با تأکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری ایران و اروپا در برهۀ حساس کنونی گفت: اگرچه بخش خصوصی اروپا، به عنوان بازیگران اصلی اقتصادی کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند و دلواپس تنبیه آمریکا به دلیل رابطه با ایران هستند، اما در این میان از دولت‌های اروپایی انتظار داریم که از ظرفیت‌های خود در توسعه روابط تجاری با ایران بهره گیرند و پیشنهاد می‌کنیم که در تعرفه‌های تجاری خود با ایران تجدید نظر کنند. این موضوع شاید در آمار تجاری آن‌ها با ایران تأثیر چندانی نداشته باشد، کما اینکه اروپا برای برخی از رقبای تجاری ما نیز تعرفه‌ها را کاهش داده است، اما می‌تواند این پیام را برای دنیا و به ویژه آمریکا داشته باشد که اروپا به همکاری خود با ایران در چارچوب برجام متعهد است.

وی­ ضمن ابراز تأسف از اینکه کانال مالی مد نظر اروپا، صرفاً محدود به غذا و دارو است گفت: انتظار می‌رفت اروپا تجارت اقلام غیر تحریمی را در دستور کار قرار دهد و به کالاهایی، چون غذا و دارو بسنده نکند.

مودودی­ اضافه کرد: این کانال مالی محدود نیز علیرغم صحبت‌های وزیر اقتصاد سوئیس هنوز غیر فعال است و ما منتظر شنیدن نتایج مذاکره مقامات سوئیس با آمریکا در خصوص این کانال مالی هستیم.

چارچوب اصلی روابط اقتصادی دو کشور بر اساس توافقات تجاری

در ادامه مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران، گفت: چارچوب اصلی روابط اقتصادی دو کشور بر اساس توافقات تجاری در کمیته تجاری مشترک قبلی که در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد، مستحکم شده و در حال برنامه ریزی برای کمیته مشترک بعدی به میزبانی سوئیس هستیم.

وی در خصوص سخنان وزیر اقتصاد کشورش در خصوص راه اندازی کانال مالی اروپا ­اظهار داشت: مفهوم سخنان وزیر اقتصاد سوئیس با آنچه در رسانه‌ها منعکس شده کمی متفاوت است و وی هیچ تضمینی در این خصوص نداده است. سوئیس در راه اندازی کانال مالی با ساز و کار انسان‌دوستانه برای کالاهای پزشکی، غذا و دارو کاملاً مصمم است.

به گزارش مهر، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از سفیر سوئیس دعوت کرد تا در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران که در هفته اول بهمن برگزار خواهد شد، شرکت کند.