وعده‌ای برای آرام ماندن بازار ارز

 آمریکا پس از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران تلاش کرده تا از طریق فشارهای اقتصادی بر دولت و مردم شرایط را در داخل ایران ملتهب کند که آن‌طور که از سیاست‌های آن به نظر می‌رسد، تمرکز فشارهای اقتصادی آمریکا بر تحت تاثیر قرار دادن بازار ارز ایران است.

آمریکا تلاش دارد تا از طریق تحریم‌ها، دسترسی ایران را به منابع ارزی محدود کرده تا بتواند فشارهای اقتصادی بیشتری را متوجه کشورمان ساخته و مردم را نیز نسبت به این موضوع حساس کند.

در ماه‌های ابتدایی سال جاری، بازار ارز ایران با نوسانات شدیدی همراه شد و مردم در همین زمان برای خرید ارز به بازار هجوم بردند، اما به تدریج با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، قیمت ارز در بازار شکسته شد، تا جایی که مدتی است این بازار با ثبات همراه بوده است.

یکی از مواردی که نقش مهمی در کنترل بازار ارز و اتخاذ سیاست‌های ارزی درست دارد، اندوخته و ذخیره ارزی کشور است و آن طور که بانک مرکزی اعلام می‌کند، ایران در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه ذخایر ارزی دارد و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد.

آمریکا اما در ادامه تلاش‌های خود به دنبال قطع دسترسی ایران به ارز از طریق به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود؛ ادعایی که از همان ابتدا چندان عملی و معقول به نظر نمی‌رسید و زمان نیز ثابت کرد که این کار از عهده آمریکا خارج است.

حال با گذشت چند ماه از وعده به صفر رساندن فروش نفت ایران از سوی آمریکا، ایران بار دیگر فروش نفت خود را از سر گرفته و کانال‌های مالی جدیدی را نیز با بسیاری از کشورها ایجاد کرده تا بتواند نقل و انتقالات مالی خود را با آن‌ها انجام دهد.

در همین راستا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته با اشاره به فشارهای اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت آمریکا و متحدانش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده روند تامین و صدور حواله‌های ارزی از طریق کشورهای مختلف بسط یافته است.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی با قدرت نیازهای واقعی مردم و فعالان اقتصادی را تامین می‌کند.

به این ترتیب با توجه به از سر گرفته شدن تامین ارز از طریق حواله‌های ارزی خارجی قطعا اوضاع ارزی کشور بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز موردنیاز برای فعالیت‌های اقتصادی ندارد.

در عین حال اگر سازوکار مالی اروپا موسوم به SPV نیز راه بیفتد، تامین ارز ایران بهبود خواهد یافت و این امر امکان کاهش قیمت ارز یا ثبات آن را افزایش می‌دهد.