احتمال تمدید معافیت‌های نفتی ایران از سوی آمریکا

 دولت ترامپ این فضا را برای خود حفظ کرده است که کماکان به ایران اجازه دهد نفت صادر کند و این اتفاق عامل دیگری خواهد بود تا قیمت نفت باز هم کاهش یابد.

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا درخصوص ایران در روزهای اخیر از اظهار نظر درباره اینکه واشنگتن قصد دارد چه تصمیمی درخصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران بگیرد، سر باز زد. در ازاء، وی این باور را ایجاد کرد که ممکن است مستثنی شدن بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا تمدید شود.

تصمصم دولت آمریکا در ماه نوامبر برای در نظر گرفتن معافیت‌هایی برای هشت کشور خریدار نفت ایران، شامل هند و چین بازار را شوکه کرد و سبب شد تا قیمت نفت کاهش قابل توجهی در ماه‌های اخیر داشته باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه 2018 از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس در ماه نوامبر تحریم‌ها علیه ایران در حوزه انرژی و بانکداری را بازگرداند. دولت واشنگتن از تهران می‌خواهد که به آزمایش موشک‌هایش پایان دهد، دست از حمایت از گروه‌های شیعه در منطقه بردارد و به‌علاوه محدودیت‌های بیشتری را بر برنماه هسته‌ای‌اش بپذیرد.

بااین حال، برایان هوک همچنان بر پیام دولت برای اعمال فشار حداکثری بر ایران و رسیدن به هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تاکید می‌کند. وی در سفرش به ابوظبی گفت که واشنگتن قصد ندارد معافیت دیگری برای تحریم‌ نفتی ایران صادر کند.

اما او در پاسخ به سی‌ان‌بی‌سی که پرسید آیا دولت می‌خواهد معافیت‌های فعلی را تمدید کند، گفت که نمی‌تواند به این سوال جواب دهد.

وی ادامه داد: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما بر این باوریم که هر زمان یک بازار با تامین بهتر نفت داشته باشیم، در شرایط بهتری قرار خواهیم گرفت تا به صفر رساندن (صادرات نفت ایران) را تسریع بخشیم.

این اظهارات هوک نشان می‌دهد که تصمیم دولت در این زمینه منوط به قیمت نفت پس از پایان معافیت شش ماهه خرید نفت ایران در ماه مه 2019 است.

برایان هوک همچنین روز شنبه تاکید کرد که ترامپ برای جلوگیری از کمبود تولید نفت در بازار و افزایش قیمت نفت با ادامه صادرات محدود نفت ایران موافقت کرده است. در واقع وزارت امور خارجه آمریکا باز هم سیاست خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران را مورد تاکید قرار داد که در طول یک دوره در سال گذشته (میلادی) به افزایش قیمت نفت انجامید.