دولت، اشتغال و تناقض هایی که وجود دارد

گروه اقتصادی- در سال‌های گذشته بحث ارائه آمار به یکی از مسائل جدی و پرچالش در کشور تبدیل شده است. به اعتقاد کارشناسان، اداره کشور نیاز به آمار‌های صحیح جهت برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف داشته و به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم توانایی مدیران در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های خود، مساله دسترسی به آمار صحیح و به‌هنگام است.

به گزارش افکارنیوز؛ اما تناقض‌های موجود در آمار‌های رسمی که از سوی افراد و نهاد‌های مسوول ارائه می‌شود، کشور را با یک سردرگمی مواجه کرده است.

آمار متناقض در حوزه اشتغال!

اعلام آمار ایجاد اشتغال در کشور در سال‌های اخیر با، اما و اگر‌های متفاوتی مواجه شده است. به‌جرات می‌توان گفت: تاکنون دو مسوول یافته نشده‌اند که در بازه‌های زمانی متفاوت و برای یک تاریخ مشخص یک آمار ثابت و واحد ارائه کنند.

اما نکته قابل تأمل دیگر، میزان نرخ بیکاری و تناقضات موجود در آمار اعلامی در این مورد است. نرخ‌های متفاوت در میزان بیکاری در کشور علاوه بر اینکه تناقض در نرخ بیکاری را نشان می‌دهد، تناقض در اشتغال ایجاد شده در کشور را نیز نمایان‌تر می‌کند.

چند روز پیش دکتر نوبخت گفت: ۶۵۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون و هفتاد و هفت هزار شغل در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

وی در سال گذشته نیز چنین وعده‌هایی را سر داده بود اما بررسی اعداد و ارقام منتشر شده توسط مراکز رسمی به خوبی نشان می‌دهد که وعده‌های سرداده شده همچنان وعید باقی مانده و به سرمنزل مقصود نرسیده است. نوبخت در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه سال ۹۶؛ وعده ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل را در سال ۹۷ داده بود اما در آن زمان رئیس سازمان برنامه و بوجه با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال ۹۷ انجام شده است گفت: دولت وظیفه رسیدگی به وضعیت جوانان کشور را دارد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در سال ۹۷ انجام شده است. 

براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در تاریخ ۱۰ آذر ماه ؛۹۷ در بهار ١٣٩٧، به میزان ٤١,١ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. 

طبق گزارش یاد شده بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٢,١ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ١٣٩٦ به میزان ٠.٥ درصد کاهش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ٤٤٩٥٨ نفر کاهش به ٣ میلیون و ٣٢٢ هزار نفر رسیده است.