هدف‌گیری سرشاخه‌ها عامل مخالفت با طرح مبارزه با پوشاک قاچاق

 قاچاق پوشاک در کشور طی سالیان اخیر به اندازه ای زیاد شده که صنعت پوشاک کشور را هدف گرفته و در این بین بسیاری از واحد‌های تولیدی به دلیل هجوم پوشاک قاچاق ناچار به تعطیلی شدند و آرام آرام صنعت پوشاک و نساجی کشور هر روز به نابودی نزدیک‌تر شد.

سالانه حدود سه میلیارد دلار پوشاک از مرز‌های مختلف کشور به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که این حجم از قاچاق به معضل بزرگی برای واحد‌های تولیدی تبدیل شد.

مدت‌ها بود که زمزمه‌هایی برخورد و جمع آوری پوشاک محرز قاچاق در سطح شهر به گوش می‌رسید و بسیاری از متولیان تولید زمان زیادی را منتظر اجرای این موضوع بودند تا سرانجام این طرح اجرایی شد.

طرح برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه پس از دو سال کار کارشناسی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین به پشتوانه دستورالعمل ثبت نمایندگی برند‌های خارجی و دستورالعمل کد‌های شناسایی کالا، سرانجام از ابتدای دی ماه اجرایی شد اما، واکنش‌های زیادی را در این باره برانگیخت و حتی خبر‌هایی مبنی بر توقف این طرح نیز مطرح شد.

بهرام شهریاری نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات صنعت نساجی و پوشاک ایران در باره این طرح گفته بود: با اجرای این طرح سرشاخه‌های واردات پوشاک قاچاق منافع خود را در خطر دیدند و برای متوقف کردن طرح، رایزنی‌های خود را آغاز کردند و به دنبال این اقدامات عده‌ای از بدنه اتحادیه‌های صنفی، بدنه اتاق اصناف و بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کردند که اجرای این طرح منجر به به‌هم‌ریختگی بازار می‌شود.

شهریاری گفته بود: انبار‌های تولید‌کنندگان پوشاک داخلی مملو از کالا است و با خروج برند‌های محرز عرضه‌کننده قاچاق هیچ مشکلی برای تأمین پوشاک موردنیاز مردم حتی در شب عید هم ایجاد نمی‌شود.

همچنین سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره واکنش‌ها به این طرح اظهار کرد: بیشتر این عرضه کنندگان خود واردکننده و سرشاخه هستند به همین دلیل سرو صدای زیادی در باره این طرح به وجود آمده است.

قدیری خاطرنشان کرد: این طرح واحد‌های صنفی کوچک سطح شهر را هدف نگرفته بلکه نقاط اصلی قاچاق پوشاک را هدف گرفته و واکنش‌ها نیز به همین دلیل است.