به گزارش افکارنیوز،کاوه اشتهاردی در گفتگو با مهر از آغاز واگذاری کارت خرید اعتباری کارگران در سراسر کشور و مشخص شدن ۳ گروه از اولویتهای نخست برای دریافت این تسهیلات خبر داد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مطابق دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری میزان برای کارگران و کارکنان دولت، هیچگونه محدودیتی برای بانکهای عامل در اعطای کارت اعتباری ‏خرید اعمال نشده است، اظهار داشت: این وزارتخانه تمام اقدامات لازم در مسیر بسترسازی، هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی و ابلاغ مکانیزم های اجرایی را از طریق شورای عالی اشتغال، ‏شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده و از شهریور امسال که دستورالعمل اجرایی در ۲۶ ماده به تمامی بانکها ابلاغ شد، ‏برای وزارت تعاون، کار و رفاه، مسئولیتی در حوزه اجرا و اقدامی فراتر از این متصور نبود.

افزایش واگذاری کارت خرید کارگران به ۲۳۰هزار نفر

اشتهاردی تاکید کرد: با این وجود بر اساس سیاستهای دولت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۳ بانکی که با این وزارتخانه ارتباط ساختاری دارند، تاکید کرد موضوع ‏کارت اعتباری کارگران را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند که بلافاصله کارگروهی نیز بدین منظور تشکیل شد و با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی ‏این اقدامات به جمع بندی رسید.

وی تصریح کرد: در ابتدا در نظر داشتیم حدود ۱۰۰ هزار کارت اعتباری را تا پایان سال توسط بانک های توسعه ‏تعاون، رفاه کارگران و صندوق مهر امام رضا(ع) و بانک قرض الحسنه مهر ایران واگذار کنیم، اما پس از همفکری و مشارکت این بانک ها و نیز بررسی مبالغ موجود؛ در ‏اقدامی هماهنگ ظرفیت واگذاری کارت های اعتباری تا ۲۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه در ادامه، کارگران واحد های نمونه و منتخب که از سال ۱۳۸۵ معرفی شده اند، کارگران مشاغل خاصی که بسیار سخت و زیان آور هستند و همچنین ‏کارگران واحدهای ویژه و مشکل دار را ۳ اولویتی برشمرد که در این مرحله کارت اعتباری خرید دریافت خواهند کرد.

تعیین اولویت‌های اول / ابلاغ دستورالعمل حسابداری

اشتهاردی افزود: اسامی این کارگاه ها و مشخصات واحدهای کارگری در تمام ۳۱ استان با دقت استخراج و اقدامات اجرایی آن همزمان با ایام مبارک دهه فجر توسط بانک ‏های عامل آغاز شده است.

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران نباید صرفا محدود به ۳ بانک یاد شده تلقی شود، گفت: دستورالعمل اجرایی ‏این کارت ها به نحوی پیش بینی شده که بانک، تولید کننده و خریدار هر ۳منافع خود را به دست آورند و امیدواریم تمامی بانک ها در این مسیر گام های موثری را ‏بردارند.

وی از ابلاغ دستورالعمل فنی حسابداری عقد مرابحه توسط بانک مرکزی به تمامی بانک ها طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بانک مرکزی تمامی بانک ها را به اعطای ‏این تسهیلات از محل منابع داخلی خود ملزم کرده است که امیدوارم بزودی و با استمرار این طرح، شاهد مشارکت آنها در اعطای کارت خرید اعتباری به کل جامعه ‏کارگری کشور باشیم.

تغییر تعهدات بانک‌ها

اشتهاردی تعداد شعب بانک های رفاه کارگران، توسعه تعاون و قرض الحسنه مهر را بیش از ۲ هزار شعبه در سراسر کشور عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس هماهنگی ‏های به عمل آمده ارتباط سیستمی و سوئیچ این ۳ بانک با سامانه میزان برقرار شده و در حال حاضر مرحله اجرایی این طرح توسط صندون مهر امام رضا(ع) با تعهد ۱۰۲ ‏هزار نفر از کارگران در ۹ استان، بانک رفاه کارگران ۶۷ هزار نفر در ۸ استان و بانک توسعه تعاون با تعهد پوشش ۶۱ هزار کارگر در ۱۴ استان عملیاتی شده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه همچنین با اشاره به جزئیات این طرح، اعطای کارت اعتباری خرید برای کارگران را بر اساس عقد مرابحه برشمرد و گفت: این طرح علاوه بر حمایت از اقشار ‏زحمتکش جامعه، دسترسی آنها به تسهیلات مناسب اقساط جهت خرید کالای مورد نیاز را فراهم آورده و ضمن بهبود رفاه و گسترش عدالت ‏اجتماعی، موجبات رونق تولیدات داخلی، خرید کالاها و اجناس ایرانی را فراهم می کند.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان سخنانش مبلغ اعتبار این کارت ها را ۱۵ میلیون ریال با بازپرداخت ۲۴ ماهه اعلام کرد. ‏

نحوه تضمین بازپرداخت تسهیلات

به گزارش مهر، طی سال جاری تعداد کارت های اعتبای برنامه ریزی شده برای واگذاری به کارگران شاغل در بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور همواره ۱۰۰ هزار مورد اعلام شده بود که به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این ظرفیت تا ۲۳۰ هزار کارت افزایش یافته است.

نکته قابل توجه دیگر در این گزارش علاوه بر اینکه کارت های ۱.۵ میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه واگذار خواهد شد، مربوط به نحوه تضمین و اخذ وثیقه ارائه تسهیلات بانکی است که به آن اشاره ای نشده است.

البته پیش از این، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه تعاون به مهر اعلام کرده بود این کار از طریق اجازه کتبی فرد متقاضی به بانک برای برداشت از حساب یارانه ها در صورت عدم پرداخت اقساط ماهیانه به عنوان برنامه اصلی دنبال خواهد شد و به عبارت ساده تر حساب یارانه های افراد به عنوان ضامن اصلی مورد قبول واقع می شود.