مجوز چارتر از کیش و قشم فراتر رفت
 مقابله با بلیت‌های چارتری غیرواقعی، یعنی بلیت‌‌هایی که هیچ‌گونه بسته سفر ندارند و از نگاه چارترکننده‌ها غیرقابل لغو است، هر از گاهی در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی قرار می‌گرفت، اما این سازمان حاکمیتی، عزم جدی مقابله با این سودجویی واسطه‌گران و برخی آژانس‌های فروش بلیت هواپیما را نداشت.

مسافر بلیت چارتری را خریداری می‌کرد، پرواز در فرودگاه به دلیل شرایط خاص جوی یا نقص فنی ابطال می‌شد، اما دست مسافر برای باز پس گرفتن هزینه بلیت خود به هیچ جا بند نبود و نه آژانس هواپیمایی، نه چارترکنندهو نه شرکت هواپیمایی پاسخگوی مسافر نبود.

اما با آغاز فعالیت محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی به جای عباس آخوندی، موضوع مقابله با چارتری‌های سودجو، در دستور کار قرار گرفت و جدی شد.

روز ۱۰ بهمن‌ ماه بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ‌‌قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضا است، ا‌ما ما بر این مسئله تأکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع است، فروش بلیت پروازهای بر‌نامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند.

‌به گفته محمد اسلامی چارتر یعنی این‌که کسی که هواپیما ر‌ا چارتر کر‌د‌ه یک بسته سفر د‌ارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است.

پس از تأکیدات وزیر راه و شهرسازی، روز ۱۲ بهمن بود که رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر سرنوشت مقابله با پروازهای چارتری غیرواقعی و چارتری کردن پروازهای برنامه‌ای از سوی سودجویان، گفت: در شبکه پروازی مسیرهای کیش و قشم امکان فروش چارتر دارند و در مسیرهای دیگر پروازهای چارتری در حال کاهش است؛ هم‌اکنون اغلب شرکت‌های هواپیمایی نظیر آسمان، ماهان، ایران ایر، زاگرس و امثال آنها تقریبا به سمت پروازهای سیستمی و برنامه‌ای رفته‌اند. 

به گفته علی عابدزاده‌ نمی‌توان‌ شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد، بالاخره تعدادی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که اینها باید به صورت چارتری باقی بماند و این در دنیا تعریف شده است؛ در حال تلاش هستیم که شرکت‌های هواپیمایی که توانایی بیشتری دارند بتوانند کمک کنند تا شرکت‌هایی که ساختار ضعیف‌تری دارند، تقویت شوند و شبکه فروش خود را به صورت سیستمی پیش ببرند و توسعه دهند. 

عابدزاده گفت که در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری و ۸۰ درصد برنامه‌ای است که باید سهم پروازهای برنامه‌ای را افزایش دهیم‌، البته مسیر کیش و قشم را باید از این موضوع جدا کرد، نه بدان دلیل که این مسیرها پر تقاضاهستند و شرکت‌ها سود بیشتری کسب می‌کنند، زیرا صنعت هواپیمایی در دنیا سود چندانی ندارد و شما هم در این صنعت دنبال سود نباشید؛ مسیرهای کیش و قشم به خاطر ساختار اسکان مسافر تلاش می‌کند، در آنجا از قبل هتل رزرو کند و مسئولان این دو منطقه هم خواستار این هستند که پروازهای این مسیرها چارتری باشد و مردم برنامه سفر داشته باشند. 

طبق تأکید رئیس سازمان هواپیمایی‌ پرواز چارتر با بسته سفر باید در اختیار آژانس‌ها باشد و در حال حاضر هم آژانس‌ها فروش چارتری دارند، چون تامین هتل در حیطه وظیفه ایرلاین نیست. 

روز ۱۵ بهمن‌ماه بود که سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به دفاتر مجاز فروش الکترونیکی بلیت هواپیما اعلام کرد: در راستای سیاست‌‌های اعلامی از سوی وزیر راه و شهرسازی و هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی درباره عدم فروش پروازها به صورت چارتری غیر از مسیر‌های قشم، کیش و مناطق نفت‌خیز و همچنین با توجه به سیاست‌‌های کلی سازمان هواپیمایی مبنی بر عدم ارائه پروازهای چارتری هر گونه ارائه و نمایش بلیت‌ها به صورت چارتری، در سایت‌‌های فروش بلیت تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده تخلف از سوی آن شرکت، برخورد قانونی انجام می‌شود.

در این نامه ‌بر مجاز بودن چارتر در مسیرهای کیش و قشم تأکید شده است، اما مسیر جدیدی هم به آن اضافه شده است که تعریف مناطق نفت‌خیز را دارد.

از آن منظر که پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ارائه بلیت چارتری را فقط در مسیرهای کیش و قشم مجاز اعلام کرده بود، موضوع را از مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کردیم.

رضا جعفرزاده در این‌بار ه به خبرنگار فارس گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرده است، با محدود کردن پروازهای چارتری به نحوی عمل کند که ارائه بلیت‌های چارتری حتما با بسته سفر باشد، ضمن آنکه پروازهای برنامه‌ای، چارتری نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که منظور از مجاز بودن چارتر در مسیرهای نفت‌خیز، کدام مسیرها است؟ بیان کرد: ‌این مسیرها شامل مسیرهای عسلویه، ماهشهر، آغاجاری، جم، خارک، مهرگان و سیری است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل این مناطقی که مناطق هدف گردشگری نیستند، در پروازهای چارتری مجاز شده‌اند، گفت: مجاز بودن چارتر در این مسیرها بدان معنا نیست که در این مسیرها پرواز برنامه‌ای نداریم، بلکه در کنار پروازهای برنامه‌ای و سیستمی در این مسیر‌ها، امکان برقراری پروازهای ‌چارتری هم وجود دارد.