قاچاق معکوس برنج از مرز‌های کشور

 مسیح کشاورز با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد، اظهار کرد: امسال تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج وارد شده که نسبت به سال قبل ۲۰۰ هزار تن کمتر صورت گرفته است و علاوه بر آن از این میزان واردات ۲۰۰ هزار تن توسط دولت بوده و عملا بخش خصوصی نسبت به سال گذشته ۴۰۰ هزار تن کمتر وارد کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با بانک مرکزی و وزارت جهادکشاورزی رایزنی صورت گرفته تا این میزان کمبود جبران شود تا برای شب عید بازار با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی در این رابطه همکاری خوبی داشته اما، بانک مرکزی در تخصیص ارز کند عمل می‌کند به ویژه برای خرید برنج‌های پاکستانی به دلیل اینکه باید برای تبادل ارز از صرافی استفاده شود.

کشاورز ادامه داد: اگر ارز از سوی بانک مرکزی تامین شود برنج‌ها بارگیری شده و تا قبل از عید برای کنترل بازار وارد کشور می‌شوند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خاطرنشان کرد: هر چه زودتر خرید‌ها صورت بگیرد قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت اما، اگر زمان را از دست بدهیم به دلیل کم شدن برنج در هند و پاکستان و فروش رفتن محصول این کشور‌ها، ناچار خواهیم بود با قیمت گرانتر از آن‌ها خرید کنیم.

وی با بیان اینکه ماهانه ۱۵۰ هزار تن مصرف برنج کشور است تصریح کرد: در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد، اما برای اینکه با مشکل مواجه نشویم باید به فکر تامین برنج باشیم تا انبار‌ها خالی نماند.

کشاورز با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت ارز قاچاق برنج جذابیت خود را از دست داده است گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد قاچاق معکوس برنج از مرز‌های شرقی و غربی به کشور‌های همسایه است که قبلا درباره آن هشدار داده بودیم.

دبیر انجمن واردات برنج خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد و ادامه همکاری وزارت جهادکشاورزی قیمت برنج شب عید گران نخواهد شد.