احمدی: مدیران ناتوان از صنعت خودرو کنار بروند

 فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به راهکارهای لازم برای بهبود وضعیتخودروسازی کشور، گفت: صنعت خودروسازی نظام  cost- benefiاست و نباید برای آن بدون حساب و کتاب خرج کرد. خودروهای تولیدی در داخل با همتایان خارجی آن مقایسه می‌شوند و باید در بازار رقابتی بتوانند نظر مشتریان را تامین کنند.

قرار نیست به هر قیمتی خودرو بسازیم

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه نباید برای صنعت خودروسازی بی حساب و کتاب خرج کرد، افزود: صنعت خودروسازی، صنعتی عمومی در دنیا است و باید توانایی رقابت داشته باشد. قرار نیست به هر قیمتی خودرو بسازیم بلکه باید اقتصادی خودرو تولید کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای تولید اقتصادی خودرو زیرساخت‌های موردنیاز فراهم شود، اظهار کرد: سیاست مقام معظم رهبری نیز در حمایت از تولید ملی نشاندهنده اهمیت پشتیبانی از صنایع داخلی است؛ مردم حاضرند برای حمایت از کالای داخلی، محصولات ایرانی را نسبت به همتای خارجی –که از یک نوع کیفیت برخوردار باشند- گرانتر بخرند حتی در صورتی که کالای داخلی از کیفیت پایین تری نیز برخوردار باشد از آن حمایت می‌کنند اما این نوع حمایت‌ها مدت زمان مشخصی دارد و ابدی نیست.

وی با اشاره به ادعای برخی مدیران شرکت‌های خودروسازی مبنی بر اینکه صنعت خودروسازی و مشکلات آن به ما ارث رسیده است، خاطرنشان کرد: مشکلات خودروسازی کشور ناشی از مدیریت نادرست  مدیران قبلی در این صنعت است؛ مدیرانی که احساس می‎کنند توانایی رفع مشکلات موجود در خودروسازی را ندارند کناره‌گیری کنند تا افراد توانا بتوانند با مدیریت علمی، مسائل را حل کنند.

مشکلات صنعت خودروسازی پیچیده و وسیع است

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا مشکلات خودروسازی قابل حل است، یادآور شد: بله؛ اگرچه مشکلات این صنعت پیچیده و وسیع است اما می‌توان آن را حل کرد.

تصدی گری دولت در خودروسازی ضررهای هنگفتی به این صنعت تحمیل کرده است

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت، تاکید کرد: اصلاح قیمت‌ها یکی از نیازهای این صنعت است. دولت از خودروسازی تصنعی نگه‌دار می‌کند که این امر باعث زمین‌گیر شدن خودروسازی و تحمیل ضرر هنگفت به این صنعت شده است؛ خودروسازان باید همانند بنگاه‌های اقتصادی برای قیمت‌گذاری آزاد باشند. اگر دولت به فکر تامین خودروی با کیفیت برای مردم است واردات خودرو را آزاد کند.

هر یک از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تا پایان سال حدود 10 هزار میلیارد تومان زیان خواهند داد، خودروساز مسئول تامین خودرو ارزان قیمت برای جامعه نیست بلکه بنگاه اقتصادی است؛ باید زمینه رقابت برای خودروسازان فراهم شود

وی در پاسخ به اینکه آیا کشور ارز موردنیاز برای واردات خودرو را دارد، توضیح داد: می‌توان بدون انتقال ارز به کشور خودرو وارد کرد؛ برخی ایرانیان خارج از کشور یا صادرکنندگان کالا مایلند از سرمایه خود در خارج از کشور برای واردات خودرو استفاده کنند؛ می‌توان از ظرفیت آنها برای واردات استفاده کرد.

واردات خودرو بازار چهارچرخ‌ها را سامان می‌دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: برای بهبود شرایط بازار خودرو، از یک سو باید قیمت این کالا آزاد و از سوی دیگر زمینه واردات آن را فراهم شود.

زیان 20 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال97

وی با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا تا پایان سال حدود 10 هزار میلیارد تومان زیان خواهند داد، یادآور شد: خودروساز مسئول تامین خودرو ارزان قیمت برای جامعه نیست بلکه بنگاه اقتصادی است؛ باید زمینه رقابت برای خودروسازان فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه INSTEX می‌تواند زمینه برای واردات قطعه‌های موردنیاز خودروسازی را فراهم کند، گفت: باید این نتیجه را برای کشور به همراه داشته باشد اما چندان امیدوار نیستم.