اردکانیان: الگوی مصرف از نقاط ضعف کشور است

 رضا اردکانیان در نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: شرایطی که در  کشور به واسطه تحریم وجود دارد، ضرورت بیشتری برای همکاری ایجاد می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به مفروضات دشمنان برای اعمال تحریم‌ها افزود: آنچه که دشمنان را از تحریم و تصمیماتشان منصرف می‌کند این است که ببینند پایه‌های مفروضاتشان در حال پاشیدن و لرزیدن است.

وی گفت: در مسایل اقتصادی نقاط ضعف مهمی داریم که از لحاظ دشمنان پایه این مفروضات است.

اردکانیان با بیان اینکه الگوی مصرف یکی از این نقاط ضعف کشور است، تصریح کرد: در این باره مقام معظم رهبری نیز در بیانیه اخیر به آن اشاره کردند، تا زمانی که این الگوی مصرف بیمار است خیلی‌ها را وسوسه می‌کند که از این زاویه ما را تحت فشار قرار دهند.

وزیر نیرو تاکید کرد: اصلاح این موضوع نیز با بخشنامه و قانون صورت نمی‌گیرد و مستلزم همکاری همه جانبه است و همه ظرفیت ها‌ی کشور باید در این زمینه به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: بررسی اجمالی که از جلسات دولت و بخش خصوصی طی دو سال گذشته داشتم مشخص شد که برنامه اجرایی بنگاه‌ها به بحث گذاشته شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: البته سوابقی از این موضوع دریافت نکردم، اما تصور می‌کنم سرفصل آن در مقیاس وسیع با بخش غیردولتی، موضوع مشارکت در اصلاح شیوه‌های مصرف یا دور شدن از بد مصرفی است که گریبانگیر ما است و وزارت نیرو از این موضوع برنامه مدیریت عرضه و تقاضا را با یک سرفصل طرح کرده که به مجلس و ریاست جمهوری ارسال شده است.

وزیر نیرو گفت: مرکز امور آب و انرژی در وزارتخانه تاسیس شد تا شاخه‌های غیرمهم سی علم مجال بیشتری برای حضور در عرصه تصمیم‌سازی پیدا کنند.

وی افزود: از جمله عواید این موضوع اصلاح تعرفه و واقعی کردن قیمت آب و برق است که در نهایت نفع آن از طریق اقتصادی شدن در سرمایه‌گذاری آب و برق به بخش خصوصی می‌رسد.

اردکانیان با بیان اینکه در زمینه نیروگاه تجدید پذیر و پاک نیاز به یک کار عمومی در کشور داریم، گفت: بازار آب و فعالیت‌های این چنینی پیشرفت‌های قوی داشته است.

وزیر نیرو اظهار کرد: در برق و پایدار کردن بازار برق و حل مطالباتی که وجود دارد تحرکات خوبی را از ناحیه سندیکا شاهد هستیم و امیدواریم با کمک هم بتوانیم مسیر روشن تری را طراحی کنیم.

وی افزود: حضور در بازار‌های منطقه مستلزم پیش نیاز‌هایی است، کشور‌های منطقه که در مدار بازسازی قرار دارند، نقش الکتریسیته در بازسازی آن‌ها بسیار مهم است که باید با حرکت جمعی و هدفمند در این بازار‌ها حضور داشته باشیم.

اردکانیان ادامه داد: کشور هزینه قابل ملاحظه‌ای صورت داده که بخشی به صورت مادی و غیر مادی است که باید در قالب حضور در این بازار‌ها و استفاده از ظرفیت‌هایی که داریم تجلی پیدا کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه عرصه دیگر مسولیت بنده در ارتباط با فعال کردن الحاق ایران به اتحادیه منطقه‌ای اوراسیا است، گفت: مقدمات اینکار در حال انجام است، دولت لایحه یک فوریتی را به مجلس ارسال کرد که به تصویب رسید و امیدواریم تا پایان سال به تصویب کامل برسد.

وی افزود: حضور در این اتحادیه یک بازار ۱۹۰میلیوتی است که امتیاز بزرگ آن غرضه محصولات است که اشتغالزایی فراهم می‌کند که در زمان تحریم می‌تواند کمک حال باشد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در اواخر خرداد سال آینده اجلاسی را در این زمینه در تهران برگزار خواهیم کرد که بحث همکاری با قفقاز شمالی نیز در دستور کار خواهد بود.