باستانی: فرمول وزارت صمت برای ارزانی خودرو بی‌اثر بود

 سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی مجدد در بازار منجر شده است، گفت: در صورتی فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت خودرو موثر است که عزم خودروساز، جلوگیری از حضور دلالان در قیمت‌گذاری و تامین قطعات موردنیاز خودرو محقق شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که هر یک از مولفه‌های مذکور کنترل نشود، اعمال سیاست حاشیه بازار- 5 درصد زیرقیمت بازار- کمکی به کاهش قیمت خودرو نمی‌کند؛ به طور مثال اگر قطعه‌سازان منابع مالی کافی برای تولید قطعه نداشته باشند نمی‌توانند نیاز خودروسازان را برآورده کنند در نتیجه خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: با اعمال سیاست حاشیه بازار، دلالان نیز به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند چراکه با گرانی خودرو در کارخانه، سود آنها نیز در بازار بیشتر می‌شود بنابراین سوداگران قیمت خودرو را روز به روز افزایش می‌دهند تا سود بیشتری به دست آورد.

در شرایط کنونی فرمول به کاربرده شده در سال 91 برای ساماندهی بازار خودرو بی‌اثر است

وی با بیان اینکه خودروسازان نقش مهمی در موثر بودن فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت خودرو دارند، خاطرنشان کرد: با طرح فرمول وزارت صمت مبنی بر اعمال سیاست 5 درصد زیر قیمت بازار، نمایندگان هشدارهای لازم درباره احتمال افزایش قیمت خودرو با اعمال این سیاست را مطرح کردند. در حال حاضر شرایط همانند سال 91 نیست به همین دلیل فرمولی که در آن سال نتیجه داد در شرایط فعلی نمی‌تواند قیمت و بازار خودرو را سامان دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: اگرچه هشدارهایی مبنی بر بی‌اثر بودن فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت خودرو مطرح شد اما مسئولان مربوطه این روش را به کار بردند و وضعیت بازار و قیمت خودرو در حال حاضر به خوبی نشاندهنده بی اثر بودن فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت‌ها است.

از آنجایی که خودرو به بازار عرضه نمی‌شود به کارگیری فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نمی‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: از آنجایی که خودرو به بازار عرضه نمی‌شود به کارگیری فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نمی‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد؛ برای ارزانی خودرو در برهه نخست باید منابع مالی لازم در اختیار قطعه سازان قرار گیرد تا بتوانند با افزایش تولید، قطعات موردنیاز خودروسازان را تامین کنند.

خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد

باستانی با اشاره به ضرورت کاهش نقش سوداگران در بازار خودرو، ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد در صورتی که خودرو در اختیار دلالان قرار گیرد روز به روز بر قیمت‌ها افزوده می‌شود.

راهکارهای کاهش قیمت خودرو چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیاردی به خودروسازان، یادآور شد: این تسهیلات یکی از راهکارهایی است که باعث افزایش عرضه خودرو به بازار می‌شود اما نکته حائزاهمیت در کاهش قیمت خودرو، کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو و عزم جدی خودروسازان برای ساماندهی وضعیت موجود است.