موج‌ افزایش قیمت کالاها/از گرانی گوشت و مرغ تا افزایش پی در پی قیمت پراید

سیاست عموماً به مفهوم عمل اخذ تصمیم و اجرای آن برای کل جامعه و امور گفته می‌شود. شاید این تعریف از سیاست بیشتر به کار قوه مجریه یعنی دولت نزدیکتر باشد. یکی از سه قوه‌ای که با اختصاص بودجه و نیرو وظیفه مدیریت اجرایی کشور را بر عهده دارد. در همین رابطه به موج‌های افزایش قیمت مختلف و عملکرد دولت در هر یک از این موارد می‌پردازیم.

موج‌های افزایش قیمتی که بازار را در بهم می‌ریزد

در اوائل سال جاری موج افزایش قیمت دلار بازار کشور را با چنان تب و تابی همراه ساخت که رکورد افزایش ارز را شکست و دلار تا قیمت ۱۹ هزار تومان رسید. متعاقب آن شاهد افزایش قیمت خودرو، مسکن، مواد غذایی، گوشی تلفن همراه و ... بودیم. جالب اینجاست که دولت بیشتر در این موارد به جای مدیریت عرصه‌ای که بهم ریخته است بیشتر تماشاگر بوده است و همین موضوع انتقادات بسیاری را به قوه مجریه وارد می‌کند.

البته بعد از مدتی با روی کار آمدن «عبدالناصر همتی» رئیس کل جدید بانک مرکزی قیمت دلار به ۱۱ هزار تومان کاهش یافت. اما دلار در کانال ۱۱ هزار تومان در نوسان بود که با افزایش قیمت برخی از کالا‌ها در انتهای سال شاهد افزایش دوباره قیمت آن تا ۱۳ هزار تومان هستیم. درواقع زور بانک مرکزی برای کاهش و تثبیت قیمت دلار تنها تا همین ۱۱ هزار تومان بود و حالا با التهاب بازار قیمت از این رقم نیز بیشتر شده است.

التهابات دلار را می‌توان به عنوان پایه‌ای‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات نوسان قیمت در سایر کالا‌ها دانست. متاسفانه باید گفت که قیمت ۱۱ هزار تومان نیز نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند. کارشناسان مطرح می‌کردند بازار برای اینکه شرایط عادی خود را کسب کند و به رونق نسبی دست یابد دو اتفاق اساسی در آن رخ دهد.

اول اینکه قیمت‌ها خصوصا قیمت ارز به تثبیت برسد و از سوی دیگر باید قیمت دلار به قیمت منطقی تری برسد. دلار ۵ الی ۶ هزار تومانی به عنوان قیمت منطقی ارز در کشور از سوی کارشناسان برای بهبود وضعیت بازار عنوان می‌شود.

بازار مواد غذایی؛ از نایاب شدن رب تا گرانی گوشت قرمز و مرغ

بازار مواد غذایی هم با التهابات زیادی در سال ۹۷ روبرو شد و دولت در کنترل این بازار هم با مشکلاتی روبرو بود. در این رابطه به افزایش قیمت رب و نایاب شدن آن باید اشاره کرد که موضوع قابل توجهی در عرصه کنترل مواد غذایی بود.

پس از رب گوشت مرغ نیز با افزایش قیمت جالبی همراه شد تا جایی که امروز قیمت این کالا در مراکز خرده فروشی سطح شهر به کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

یک مقام آگاه در وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: «برای متعادل سازی بازار گوشت مرغ، هفته آینده ۳۰ هزارتن از این محصول با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه می‌شود.»

بازار گوشت قرمز نیز با نوسانات شدید همراه بود. حالا ادعا‌های مختلفی هم مطرح می‌شود که دست بیگانگان در زمینه این گرانی سرسام آور در کار است. وزیر جهاد کشاورزی نیز پیشتر در یک گفتگوی تلویزیونی درباره اینکه چرا گوشت قیمتی نجومی یافته است در سخنانی جالب بیان کرد که دعا کنیم که هست!

بازار خودرو و رکورد شکنی چندین باره پراید

بازار خودرو این روز‌ها آنقدر رکود شکن بوده است که بیشتر نزد افکارعمومی جلوه گر شده است. پراید به آسانی قیمت افسانه‌ای ۵۰ میلیون تومان را شکست تا مردم به اوج مشکل در بازار خودرو پی ببرند. هیچ کس فکر نمی‌کرد خودرویی که در کشور زادگاه خود یعنی کره جنوبی حالا از رده خارج شده است و مدل‌های جدیدتری در آن تولیدمی شود در کشورمان از ۷ میلیون تومان حالا به ۵۰ میلیون تومان برسد. این واقعه مشکل اساسی صنعت خودرو ایران را به وضوح نشان می‌دهد.

خودروسازان با پیش فروش‌هایی که داشتند نتوانستند التهابات بازار و قیمت خودرو را کاهش دهند. البته برخی از کارشناسان مطرح می‌کنند که این فروش فوری که در چند دقیقه تمام می‌شود بیشتر بستر دلالی گری و التهابات بازار را فراهم می‌کند.

 

از گرانی گوشت و مرغ تا افزایش پی در پی قیمت پراید/ دولت در سال جاری چه عملکردی در تنظیم بازار از خود نشان داد؟

کسانی، چون «بهرام پارسایی» نماینده اصلاح طلب مجلس نیز عنوان می‌کنند که بعد‌ها امکان دارد مشکلاتی در تحویل این خودرو‌های پیش فروش شده ایجاد شود که در ادامه بحران‌هایی مانند بحران موسسات مالی در سال ۹۶ اتفاق افتاد در کشور بوجود بیاید و از این نظر به وزارت صمت نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند.