ضرورت پوست اندازی نظام اقتصادی

 عیسی منصوری، معاون وزیر  تعاون کار، رفاه و تامین اجتماعی در همایش تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور با اشاره به مسائل کشور و ضرورت توجه به کارآفرینی گفت:  در این دوره ای که کشور تجربه می کند باید بیش از گله از هم یکدیگر را تقویت کنیم تا هم افزایی اتفاق بیفتد.

وی گفت: اگر ما درمورد استقلال و هژمونی قدرت حرف میزنیم باید قواعد را بشناسیم و علایم تمدن و فرهنگمان را همه جا ببینیم. در حوزه فرهنگ و دین ما از ابتدای انقلاب  نظام حکمرانی تعریف کردیم، در حوزه قدرت ما در ابتدا توانایی زیادی نداشتیم و حالا رشد کردیم  و اوج گرفتیم، ما برای این قدرت نظام اختصاصی خودمان را داریم.

 منصوری با بیان اینکه سوال این است که در حوزه اقتصاد چه نظام اختصاصی تعریف کرده ایم، گفت: همچنان بر سر همان نظام 60 سال پیش هستیم اما حالا زمان پوست اندازی  درحوزه اقتصاد رسیده است. 

وی با تاکید بر اینکه کارافرین باید ریسک پذیر باشد، تاکید کرد: امروز هم به عنوان مولفه اول تغییر نظام اقتصادی باید ببینم بحث مالکیت بخش خصوصی چیست ؟

معاون  توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت کار ادامه داد: اگر قرار است ماهم هژمونی مختص خودمان را داشته باشیم در گام اول رفتار های ما رفتار های نظامی گری خواهد بود و در قسمت بعدی رفتاری های فرهنگی و طبیعتا در زمان بعدی نوبت به توسعه است.

او افزود: اگر قرار است پوست اندازی اتفاق بیفتد باید تحول اساسی باشد، در صورتی  هنوز در کشور ما نحوه تبدیل دانش به اقتصاد شکل نگرفته است . از طرفی یکی از معیار های مردمی بودن اقتصاد، مشارکت اقتصادی مردم است که متاسفانه این نگاه وجود ندارد.

 منصوری گفت: در حال حاضر در چند حوزه  کار میکنیم تا یک نظام حکمرانی خوب در حوزه اقتصادی را  پایه گذاری کنیم ، امروز در حال کار روی آن با بخش خصوصی هستیم و سند ملی اشتغال در برنامه جدید توسعه تدوین شده است که محور آن بر کارآفرینی است.

  معاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همچنین اظهار کرد: ما در دراز مدت می توانیم بهره ورتر باشیم  اما نظام تامین مالی کشور نظام مناسبی نیست، امیدواریم نه قوانین کلی بلکه  روند ها تغییر کند و اصلاح شود.

وی تاکید کرد تلاش ما بر این است که آرام آرام روش های قدیمی جای خود را به روش های جدید دهند، به نظر می رسد که مسئولان بخش های دیگر از جمله قوه قضاییه نیز در حال تغییر نگاه نسبت به کارآفرینی و سرمایه گذاری هستند.