نیازی به واردات گندم نداریم

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در جشنواره عکس خوشه که با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: متوسط میزان بارندگی کشور در طول یک سال زراعی ۲۳۲ میلی متر است که این امر نشان می‌دهد کشور ما در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار دارد.

وی افزود: در طول ۵ الی ۶ سال گذشته سطح زیر کشت گندم ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار تا ۶ میلیون هکتار بوده که ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از این میزان را گندم دیم و ۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۲ میلیون هکتار گندم آبی به خود اختصاص داده است.

اسفندیاری‌پور مجموع نیاز سالانه خبازی‌ها و صنف و صنعت به گندم را ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه در ایران ۴ اقلیم کلان گندم داریم از این رو طی سال‌های اخیر این نیاز به طور کامل از منابع داخلی تأمین شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۴۲ تا ۴۳ درصد پروتئین و ۳۷ تا ۳۸ درصد انرژی مردم از محل گندم تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گندم در بحث امنیت غذایی بسیار تعیین کننده است، اظهار کرد: بر اساس آمار تا سال ۹۲ وارد کننده گندم بودیم در حالی که طی بررسی‌های اخیر با لطف خدا و تلاش گندم کاران از واردات بی‌نیاز شدیم که این امر از خروج ۲.۶ تا ۲.۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

اسفندیاری‌پور با انتقاد از ضایعات ۱۴ تا ۱۵ درصدی حوزه گندم و نان، گفت: با توجه به آنکه رقم ضایعات بسیار قابل توجه است از این رو وظیفه تک تک آحاد جامعه است که مصرف ضایعات به ویژه نان را به حداقل ممکن کاهش دهند.

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم برای سال زراعی آینده / آغاز برداشت نوبرانه گندم از اواسط اسفند

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از برداشت گندم نوبرانه از اواسط اسفند ماه از مناطق سیستان و بلوچستان و بوشهر خبر داد و گفت: با توجه به سطوح کشت پیش بینی می‌شود که تولید گندم برای سال زراعی آینده به ۱۴ میلیون تن برسد.

به گفته وی میزان تولید گندم در سال زراعی ۹۷، ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل یک میلیون تن افزایش خواهد داشت.

اسفندیاری‌پور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر آنکه احتمال افزایش مجدد قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی آینده وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: بنده اطلاعات دقیقی راجع به قیمت ندارم، اما به عنوان مجری طرح حامی حقوق کشاورزان هستم.

این مقام مسئول از افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: سال گذشته مجموع سطح زیر کشت گندم در کشور ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بود که امسال به بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی در پایان تصریح کرد: یکنواختی مزارع گندم دیم و آبی با سال گذشته قابل قیاس نیست.