ضریب برداشت میادین نفتی در ایران ۱۰ درصد کمتر از متوسط جهانی

 کریم زبیدی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در مراسم تقدیر از برگزیدگان دومین دوره مسابقات دانشجویی مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر که روز گذشته در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی نفت این دانشگاه برگزار شد،  با بیان اینکه در مجموع 125 میدان نفتی و 59 میدان گازی در کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون بیش از 200 مخزن توسعه نیافته در کشور وجود دارد و می توان گفت در مجموع 42.4 درصد از مخازن نفتی و 10 درصد از مخازن گازی تخلیه شده است.

وی تاکید کرد: مخازن و میدان های نفتی و گازی ایران ظرفیت بالایی برای انجام مطالعات پژوهشی دارند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در تشریح وضعیت میدان های بزرگ نفتی ایران نیز گفت: در حال حاضر بیشترین میزان تولید نفت از مخازن آسماری و بنگستان میدان اهواز صورت می گیرد؛ این در حالی است که این میدان از ذخایر 70 میلیارد بشکه ای نفت برخوردار است.

وی در ادامه از میدان های گچساران، رگ سفید، بی بی حکیمه، پارسی و آغاجاری به عنوان دیگر میدان های بزرگ نفتی یاد کرد و گفت: باید توجه داشت که تولید بالا نیاز به سرمایه گذاری مداوم و به کارگیری فناوری های روز دارد؛ در این زمینه لازم است تا با انجام فعالیت های پژوهشی، میزان بهره وری در تولید نفت و گاز افزایش یابد.

زبیدی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین ضریب برداشت از میادین هیدروکربوری در جهان نزدیک به 35 درصد است، گفت: این عدد در مورد مخازن ایران، در محاسبات حجمی 2p حدود 25 و در محاسبات 3p نزدیک به 28 درصد تخمین زده می شود که در مجموع حدود 10 درصد از میانگین جهانی پایین تر است.

وی در عین حال تاکید کرد که افزایش نرخ ضریب برداشت، علاوه بر الزام به استفاده از فناوری به جنس سنگ مخزن نیز ارتباط دارد؛ این در حالی است که برخی مخازن نفتی و گازی ایران از پیچیدگی های خاصی برخوردارند که فناوری های خاصی را نیز می طلبد.