کارگران بازنده اصلی گرانی ها

 سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش حقوق کارگران، گفت: در شرایطی که قیمت کالاهای تولیدی هر روز افزایش پیدا می‌کند باید بخشی از این افزایش صرف بالا بردن دستمزد کارگرانشود. متاسفانه در سال جاری علیرغم افزایش چشمگیر قیمت کالاهای تولیدی مانند لوازم خانگی حقوق کارگران تغییری نکرده است.

نماینده مردم سومر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه بخشی از افزایش قیمت کالاهای تولیدی به دلیل گرانی قیمت مواد اولیه ایجاد شد اما تولید‌کنندگان و سوداگران نیز از این گرانی بی‌نصیب نبودند و توانستند سودهای کلانی به دست آورند در این شرایط فقط سر کارگران بی کلاه ماند حقوقشان علیرغم کاهش ارزش پول ملی افزایش پیدا نکرد.

واسطه گری‌ها باعث افزایش هر روزه قیمت کالاها می‌شود

وی   اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگران با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی زندگی خود را اداره می‌کنند که این امر صدمات بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد؛ از یک سو سطح زندگی خانواده‌ها تنزل پیدا می‌کند و از سوی دیگر راندمان کار کارگران کمتر شده در نتیجه روز به روز از کیفیت کالاها کاسته می‌شود.

اگرچه بخشی از افزایش قیمت کالاهای تولیدی به دلیل گرانی قیمت مواد اولیه ایجاد شد اما تولید‌کنندگان و سوداگران نیز از این گرانی بی‌نصیب نبودند و توانستند سودهای کلانی به دست آورند در این شرایط فقط سر کارگران بی کلاه ماند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه واسطه گری‌ها باعث افزایش هر روزه قیمت کالاها می‌شود، خاطرنشان کرد: سوداگران کالاها را می‌خرند و یک شبه بدون دلیل خاصی قیمت آن را افزایش می‌دهند. خودرو یکی از کالاهایی است که قیمتش تحت تاثیر واسطه‌گری‌ها به ۴۸ میلیون رسید.

افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو را باید در نقش دلالان جستجو کرد

حسینی‌کیابا بیان اینکه علت اصلی افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو را باید در نقش دلالان جستجو کرد، گفت: در چنین شرایطی دستگاه‌های نظارتی می‌توانند از جولان سوداگران جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که از تصدی افراد متخلف در مناصب اجرایی جلوگیری شود هیچ مسئولی به دنبال سوء استفاده از قدرت نخواهد بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در صورتی که با گرانفروشی و کم فروشی با جدیت برخورد شود افراد سودجو از شرایط سوءاستفاده نمی‌کنند؛ به طور مثال مغازه و محل کسب  فرد خطاکار را پلمپ و اعلام شود تا ده روز این مکان به فرد دیگری واگذار می‌شود در این صورت هیچ فردی به سراغ تخلف نمی‌رود و کالاها با قیمت مناسب و معقول در اختیار مردم قرار می گیرد./