ابهام در نحوه واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال۸۸

 حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون حمایت ویژه از تولید ملی درباره فساد در پتروشیمی و اختلاس مرجان شیخ الاسلامی، گفت: چرایی و نحوه واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال 88 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و محل ایراد و بحث است چراکه این شرکت جزو نخستین شرکت‌های واگذار شده بود، در حالی که باید در مراحل آخر واگذار می‌شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت بازرگانی پتروشیمی ابزاری برای شرکت ملی پتروشیمی محسوب می‌شد، افزود: علت واگذاری این شرکت به دلیل مشکلات و ابهامات موجود، در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس هشتم مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: مشکلات ایجاد شده در پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی از نحوه واگذاری آن شروع شده و مسائل بعدی به دلیل رانت‌ها و فسادهای موجود، گسترده تر شده است که در پی این اتفاقات تخلفات بسیاری شکل گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگرچه بر اساس قانون، شرکت بازرگانی پتروشیمی باید واگذاری می‌شد اما این واگذاری نباید در نخستین گام‌ها اتفاق می‌افتاد.

مزیت اقتصادی پتروشیمی انگیزه افراد را برای سوءاستفاده افزایش می‌دهد

وی در پاسخ به اینکه علت ایجاد تخلفات بسیار در حوزه پتروشیمی چیست، اظهار کرد: درآمد، سود و مزیت اقتصادی پتروشیمی بسیار است و در هر مرحله از پتروشیمی ارزش افزوده نسبت به مرحله قبلی بالاتر می‌رود.

رانت در پتروشیمی بالا است و تصمیم گیری در این حوزه به محلی برای سوء استفاده افراد قانون گریز تبدیل شده است بنابراین باید نظارت بیشتری در این حوزه انجام گیرد

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: از ابتدای زنجیره تولید- خوراک گاز و خوراک مایع- تا تولید محصول نهایی ارزش افزوده بسیاری به دست می‌آید که این سود افراد را برای سوء استفاده ترغیب می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رانت در پتروشیمی بالا است و تصمیم گیری در این حوزه به محلی برای سوء استفاده افراد قانون گریز تبدیل شده است بنابراین باید نظارت بیشتری در این حوزه انجام گیرد.