جدی‌ترین نشانه رکورد اقتصادی قریب‌الوقوع آمریکا اتفاق افتاد

 روز جمعه، علی‌رغم تاکید رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول، بر قوی ماندن اقتصاد آمریکا، برای اولین بار پس از بحران مالی بزرگ جهان، بازارهای اوراق قرضه آمریکا نشانه‌ای جدی از رکود قریب‌الوقوع را ثبت کردند؛ سود اوراق کوتاه‌مدت از سود اوراق بلندمدت بیشتر شد که این اتفاق از سال ۲۰۰۷ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

طبق داده‌های گروه سرمایه‌گذاری بسپوک، فاصله سود اوراق قرضه ۳ ماهه و ۱۰ ساله آمریکا، امروز پس از مدت زمانی بسیار طولانی، برای اولین بار از ۰.۱ درصد کمتر شد. این رویداد قبلاً در سپتامبر ۲۰۰۷ اتفاق افتاده بود و حالا پس از ۳۰۰۹ روز تجاری، دوباره باعث ثبت هشداری جدی برای بازارهای جهان شد.

روز جمعه سود اوراق ۳ ماهه آمریکا از سود اوراق ۱۰ ساله بیشتر شد که این باعث شد آن‌چه به آن منحنی سود اوراق می‌گویند، معکوس شود. معکوس شدن منحنی سود اوراق قرضه نشانه‌ای تقریباً قطعی از قریب‌الوقوع بودن رکود می‌باشد.

سود اوراق ۳ ساله آمریکا در ساعت ۱۰ صبح آمریکا (حدود ساعت ۲۲ به وقت تهران) به ۲.۴۶۸ درصد رسید، درحالی‌که در همین لحظه سود اوراق ۱۰ ساله حدود ۲.۴۴ درصد بود.

پیتر بوکوار، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در گروه مشاوران بلیکلی، می‌گوید: منحنی سود اوراق، به آن‌چه در اقتصاد وجود دارد واکنش نشان می‌دهد، که در حال حاضر به اعتقاد من کند شدن اقتصاد جهان است. شما نه در اینجا و نه در هیچ کجای جهان، هرگز چنین حرکتی را در منحنی سود اوراق نخواهید دید، مگر اینکه رکود در راه باشد.

اینکه سود اوراق کوتاه‌مدت از اوراق بلندمدت بیشتر شود، نشانه‌ای از این است که رشد اقتصادی کنونی بیشتر از رشد اقتصادی آینده پیش‌بینی شده است.

هرچند بسیاری از اقتصاددانان هشداردهنده‌ترین علامت رکود را معکوس شدن منحنی سود اوراق بین اوراق ۳ ماهه و ۱۰ ساله می‌دانند، بسیاری از بازیگران بازار همچنان فاصله سود اوراق ۲ ساله و ۱۰ ساله را زیر نظر دارند که روز جمعه به حدود ۰.۱ درصد رسیده و چیزی به معکوس شدن آن نمانده بود. این درحالی است که سال گذشته این فاصله ۰.۶ درصد بوده است.

این اتفاق پس از این روی داد که فدرال‌رزرو در پایان جلسه سیاست‌گذاری این هفته خود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا را کاهش داد و اعلام کرد امسال هیچ افزایش نرخ بهره‌ای نخواهیم داشت. چنین موضع محتاطانه‌ای تاجران اوراق قرضه را در مورد وقوع رکود اقتصادی در آینده نزدیک، نگران کرد.