رکورد شکنی ذخیره آب در سد کرخه

 معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش خروجی سدهای خوزستان در پی سیلاب روزهای گذشته، گفت: حجم ذخیره سد کرخه از پنج میلیارد مترمکعب گذر کرده و نگرانی از شرایط حوزه رودخانه کرخه همچنان وجود دارد.

حمیدرضا لشکری چهارشنبه اظهار داشت: حجم سد کرخه امروز به 5.1 میلیارد مترمکعب رسیده، این در حالیست که تنها 100 میلیون مترمکعب تا ظرفیت حداکثری آن فاصله دارد. 

وی افزود: ورودی سد کرخه امروز یک هزار و 798 و خروجی آن 624 مترمکعب برثانیه بوده که حدود 80 مترمکعب برثانیه از طریق تونل دشت عباس و کانال پای پل کرخه تخلیه شده و از آن کاسته می شود. 

لشکری اضافه کرد: سد دز در حال حاضر 2.4 میلیارد مترمکعب ذخیره دارد که حداکثر ظرفیت آن 2.6 میلیارد مترمکعب است، ورودی به این سد امروز 2 هزار و 581 و خروجی آن به یک هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: حجم فعلی سد مارون حدود یک میلیارد مترمکعب و ظرفیت حداکثری آن 1.1 میلیارد مترمکعب است، ورودی به این سد 526 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 450 مترمکعب برثانیه است. 

لشکری همچنین ذخیره فعلی سد گتوند علیا را 4.1 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: حداکثر گنجایش این سد 4.6 میلیارد مترمکعب بوده، ورودی به این سد 876 و خروجی آن 841 مترمکعب برثانیه است. 

وی افزود: سد کارون 3 در حوزه رودخانه کارون بیشترین خروجی را داشته که به یک هزار و 627 مترمکعب برثانیه رسیده است، بر همین اساس به ساکنان روستاهای اطراف این سد توصیه می شود که به رودخانه نزدیک نشوند. 

به گفته وی ذخیره سد کارون 3 اکنون 2.4 میلیارد مترمکعب و ورودی به آن 2 هزار و 322 مترمکعب برثانیه است. 

**یک گام تا سیل 

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای تمهیداتی برای نجات روستاها و شهرهای پایین دست رودخانه کرخه گفت: مکانی برای پخش سیلاب (فیوزپلاک) در بالادست بستان تعیین شده تا جریان عبوری رودخانه را کاهش دهد، که تلاش برای ایجاد این مسیر ادامه دارد، اگرچه این مساله نیازمند همکاری مردم منطقه و مسئولان است. 

وی همچنین با اشاره به بازگشایی سیلاب بر قدیم «بحره» در جنوب اهواز افزود: این سیلاب بر بخشی از سیلاب کارون در اهواز را به تالاب شادگان منتقل می کند و مانع خسارت به روستاهای اطراف می شود. 

لشکری دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز را امروز یک هزار و 584 مترمکعب برثانیه عنوان کرد و اظهار داشت: دبی کارون فردا در همین مقطع به 2 هزار مترمکعب برثانیه می رسد و پیش بینی می شود که حداکثر دبی در اهواز تا 2 هزار و 500 مترمکعب برثانیه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه نگرانی از بابت وقوع سیلاب در اهواز وجود ندارد، گفت: بر اساس مدل ها، سیلاب تا فضای سبز ساحلی را فرا می گیرد و چند نقطه از جاده های ساحلی (در زیرگذرها) نیز مسدود می شود که بر همین اساس برای جلوگیری از بروز حوادث برای شهروندان، از شهرداری خواسته شده است که مانع تردد و ورود افراد در پارک های ساحلی شود. 

در پی پیش بینی بارش شدید از یکشنبه گذشته تا امروز، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است. 

ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند. سیل بند روستای «سادات جعاوله» در منطقه بامدژ اهواز امروز شکسته که مسئولان آن را نگران کننده ندانسته و در حال ساخت سیل بند جدید هستند. 

دیروز ذخیره آب در سد کرخه 4.9 میلیارد مترمکعب، سد دز 2.1 میلیارد مترمکعب سد گتوند علیا 3.9 میلیارد مترمکعب، سد مارون یک میلیارد مترمکعب و سد جره نیز 154 میلیون مترمکعب بوده است. 

بامداد امروز شورای مدیریت بحران خوزستان با حضور دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد. 

تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو دیروز در سفر به خوزستان گفت که بخش عمده سیلاب به خوزستان مدیریت شده است. 

ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که سیلاب تا سه روز دیگر در اهواز فروکش می کند. 

هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند. 

بیش از یک هفته است که استان های گلستان و مازندران درگیر سیل شدید هستند. 2 روز پیش نیز وقوع سیلاب در شیراز و لرستان نگرانی ها را بیشتر کرد.