واردات روغن زیتون کاهش یافت

نادر جلالت، عضو سابق شورای ملی زیتون، از کاهش واردات روغن زیتون خبر داد و گفت: با توجه به حذف روغن زیتون از گروه یک کالا و اختصاص نیافتن ارز نیمایی به واردات، کارخانه‌ها با کمبود روغن زیتون برای بسته بندی روبه‌رو هستند.

وی افزود: بعد از تعطیلات نوروز، کارخانه‌ها با کمبود شدید روغن زیتون مواجه خواهند شد که این امر ضرر تولیدکننده و مصرف کننده را در بر دارد چرا که به سبب عدم فرهنگ سازی مناسب مصرف روغن زیتون در کشور، افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه حذف روغن زیتون از سبد اکثر خانوار‌ها را به همراه خواهد داشت.

جلالت ادامه داد: با توجه به آنکه واردات روغن زیتون با ارز نیمایی در افزایش قیمت و کاهش سرانه مصرف تأثیر بسزایی دارد، امیدواریم که مسئولان دولتی تمهیداتی در این زمینه بیندیشند.

عضو سابق شورای ملی زیتون قیمت هر لیتر روغن زیتون را بالای ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت بالای روغن زیتون تنها بخشی از آحاد جامعه همچنان این محصول را در سبد غذایی خود حفظ کردند.

وی سرانه مصرف روغن زیتون در ۱۰ سال گذشته را ۳۰ گرم اعلام کرد و افزود: با تلاش شورای ملی زیتون و وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم افزایش یافت که مجدد اقدام اخیر وزارت صمت و جهاد کشاورزی مبنی بر حذف روغن زیتون از واردات گروه یک کالا و اختصاص نیافتن ارز نیمایی به واردات کاهش سرانه مصرف را به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول از منتفی بودن قاچاق روغن زیتون خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر بخشی از روغن زیتون که عمدتا روغن‌های بی کیفیت و پومیس بود، از طریق قاچاق تامین می‌شد که امسال به سبب نوسان نرخ ارز قاچاقچیان رغبت کمتری به واردات دارند.

جلالت با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن زیتون با متوسط جهانی و بسیاری از کشور‌ها قابل قیاس نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه روغن زیتون کالای سلامت محور به شمار می‌رود، از این رو انتظار می‌رود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی بیندیشند تا ضمن حمایت از تولید داخل، این محصول با ارزش از سفره غذایی خانوار حذف نشود چرا که به هر میزانی که روغن زیتون از سبد خانوار حذف شود باید به همان میزان دارو‌های قلبی و عروقی وارد کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سالانه ۱۸ هزار تن روغن زیتون در کشور مصرف می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با احتساب تولید داخل، ۵ تا ۶ هزار تن از این‌میزان از طریق واردات رسمی و مابقی قاچاق وارد کشور می‌شود.