قیمت لوازم خانگی در سال ۹۸ گران می‌شود؟

 ممنوعیت واردات لوازم خانگی از ابتدای سال ۹۷ به جز در بخش مواد اولیه و قطعات کلید خورد. افزایش یک باره نرخ ارز کاهش شدید تولید در این صنعت را به همراه داشت. حال با توجه به وضعیتی که در سال ۹۷ در صنعت لوازم خانگی شاهد بودیم این سوال مطرح می‌شود که آیا قیمت این کالاها مجددا گران خواهد شد؟

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت لوازم خانگی سال ۹۸ ارزان خواهد شد یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: سال ۹۷ افزایش قیمت بر تمام کالاهای لوازم خانگی از جمله سرمایشی و گرمایشی اعمال شد. دلیل گرانی در صنعت لوازم خانگی به افزایش یک باره مواد اولیه باز می‌گشت. سال گذشته قیمت تمام مواد اولیه اعم از شمش، فولاد، مس و … به دلیل نوسان قیمت ارز حداقل ۱۰۰ در صد افزایش یافت. همین عامل بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر گذاشت.

حبیب الله انصاری درباره وضعیت تولید لوازم خانگی افزود: در سال ۹۷ تولیدکننده‌های لوازم خانگی مرتکب گران فروشی نشدند. تولیدکنندگان برای فروش محصولات‌شان تنها به یک درصد سود فروش بسنده می‌کردند تا به این شکل بتوانند نیاز بازار را برآورده کنند.

او اظهار کرد: امسال هنوز مشخص نیست که قیمت مواد اولیه چند درصد رشد داشته باشد یا قیمت ارز چه روالی را طی کند. آنچه که قبل از سال ۹۸ مشخص شد، میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد است. ما براین باوریم که افزایش نرخ دستمزد در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاها می‌شود.

انصاری در پایان گفت: افزایش تولید، توسعه بازار، افزایش صادرات و خروج از رکود، از مهم‌ترین اهداف صنعت لوازم خانگی ایران است و باید تاکید کرد که صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور بوده و محصولات آن جزو لاینفک زندگی مردم به‌شمار می‌روند.