سفره خانوار در رمضان امسال چقدر کوچک شد؟/ گرانی‌ها با دستمزد سازگاری ندارد

گروه اقتصادی- ماه رمضان امسال بازار تهران کاملا متفاوت با پارسال بود و قیمت‌ها روند متفاوتی را طی کرد. بررسی قیمت‌ها نسبت به گذشته نشان از کوچک شدن سفره خانوار دارد؛ این موضوع را به خوبی می‌شود در آمارهای بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی مشاهده کرد.
به گزارش افکارنیوز، لبنیات 8.1 درصد، تخم‌ مرغ 50 درصد، برنج 2.7 درصد، گوشت قرمز 18.2 درصد، گوشت مرغ 15.4 درصد و چای 20.7 درصد افزایش قیمت نسبت به پارسال داشت. این گزارش مربوط به هفته منتهی به 28 اردیبهشت‌ماه امسال است.
ریشه این گرانی را می‌توان تا حدی در رشد قیمت ارز در هفته‌های گذشته دانست، اگرچه به باور فعالان اقتصادی، هنوز ارز تاثیر خود را روی تولید و تورم نشان نداده و فروردین و اردیبهشت ملاک نیست و از این پس باید تورم را روی کالاها حس کرد. با این وجود، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم فروردین ماه 97 به 8.1 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (8.2 درصد) 0.1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

ماه‌رمضان با چاشنی گرانی
اما در شرایطی ماه رمضان امسال سفره‌های افطار خانوار با گرانی مواجه شده است که تقاضا برای خرید بسیاری از کالاها بالا می‌رود. با توجه به نوسان نرخ اقلام اساسی و با یک حساب و کتاب سرانگشتی در می‌یابیم که افزایش نرخ محصولات هیچ‌گونه سنخیتی با درآمد خانوارها ندارد و از آنجا که روند صعودی قیمت، معادلات خانوارها برای خرید مایحتاج خود را بر هم ریخته، بسیاری از آنها از آشفتگی بازار نگرانی‌هایی دارند؛ چراکه خبر افزایش ادامه دار برخی کالاها در بازار به گوش می‌رسد.
البته مسوولان گفته‌اند که در این ماه با گران‌فروشی برخورد خواهند کرد و اگر واحد صنفی در این ماه تخلفی انجام دهد به طور ویژه با آن واحد برخورد خواهد شد. اما با توجه به افزایش قیمت کالاها، در این ماه شاید دیگر نیاز به گران‌فروشی نباشد چراکه پیشتر قیمت‌ها افزایش یافته است.
مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان تهران، از رصد ۲۴ ساعته بازار در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: مردم نگران افزایش قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان نباشد زیرا هیچ مبنای قانونی برای این موضوع وجود ندارد.
محمدعلی اسفنانی با اشاره به تدابیر انجام شده برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان گفت: کالاهای اساسی در این ماه مبارک هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه برخی نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی همسو با رشد نرخ ارز هستند، عنوان کرد: خوشبختانه با تدبیری که دولت اندیشیده، به همه کسانی که مواد اولیه مورد نیاز خود را نیز از طریق واردات تهیه می‌کنند، دغدغه گرانی قیمت‌ها را نباید داشته باشند.

گرانی‌ها با حقوق‌ها و دستمزدها سازگار نیست
اما شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر منفی کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد خانوارها، گفت: افزایش حقوق در نظر گرفته شده بازنشستگان،کارگران و کارمندان در سال ۹۷ با گرانی های اخیر سازگار نیست.
وی با تاکید بر رفع مشکلات اقتصادی مردم افزود: یکی از اولویت های امروز جامعه تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی مردم و رشد اشتغالزایی در جامعه است در این راستا باید مشکلات بخش تولید مانند مشکل تامین نقدینگی حل شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مدت اخیر از ارزش پول ملی کاسته شده و التهابات بازار ارز باعث ایجاد گرانی شده، بنابراین برای تقویت اقتصاد خانوارها باید تلاش جدی شود تا با اتخاذ تدابیر موثر اقتصادی سطح دستمزدها با رشد بیشتری روبرو شود؛ چراکه افزایش حقوق در نظر گرفته شده بازنشستگان، کارگران و کارمندان برای سال 97 با گرانی های اخیر سازگار نیست و باید دولت به این موضوع توجه و رسیدگی کند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی سوء استفاده کنندگان در بازار قیمت کالاها را براساس رشد نرخ ارز تعیین می کنند، غیرقابل قبول است چرا که تاثیر پذیری قیمت بسیاری از کالاها از نرخ دلار کم است.