جهش بزرگ قیمت نفت

بهای نفت روز دوشنبه تحت تأثیر رونق فعالیت صنعتی در چین و کُند شدن روند تولید طلای سیاه در آمریکا به بالاترین سطح بعد از ماه نوامبر رسید.

دوشنبه در پایان معاملات بازار لندن، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و ۴۵ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز جمعه، ۶۹ دلار و یک سنت به فروش رفت.

در بازار نیویورک نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمیدیت / نفت خام پایه آمریکا) برای تحویل در ماه مه یک دلار و ۴۳ سنت افزایش یافت و به ۶۱ دلار و ۵۹ سنت رسید. بدین ترتیب بهای نفت در نخستین معاملات سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به بالاترین سطح از نیمه ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ افزایش یافت.

معاملات سه ماهه اول که روز جمعه به پایان رسید با افزایش بی‌سابقه ۳۲ درصدی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت و ۲۷ درصدی نفت خام برنت همراه بود. دوشنبه، بازار توانست روی یک شاخص اقتصادی دلگرم کننده در چین حساب کند. بر اساس آماری که منتشر شد، فعالیت کارخانه‌ای در چین در ماه مارس با بهترین روند در هشت ماه گذشته افزایش یافت و این امیدواری را به وجود آورد که اقتصاد این کشور سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، احیا می‌شود.

بیل اوگرادی از کانفلوئنس اینوستمنت Confluence Investment اعلام کرد: «این آمار از یک سو بهتر از قبل و از سوی دیگر عالی است.»

ضعیف شدن رشد اقتصادی چین، نخستین واردکننده نفت در جهان، از چند ماه پیش سرمایه‌گذارانی را که بیم دارند تقاضا برای نفت کاهش یابد، نگران کرده است.

کارولین بین تحلیلگر «کاپیتال اکانومیکس» گفت: «ما به تحلیل این داده‌ها ادامه می‌دهیم، اما به نظر می‌رسد هنوز زود است که بگوییم اقتصاد چین احیا شده است.»

در مورد عرضه، آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است، در ماه ژانویه کمی کمتر از ماه دسامبر تولید داشت در حالی که چند ماه بود تولید نفت این کشور مدام در حال رکوردشکنی بود.

بر اساس داده‌هایی که آژانس اطلاع رسانی در مورد انرژی در آمریکا منتشر کرد این کشور ماه ژانویه ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که هشت دهم درصد نسبت به ماه قبل کمتر است.

تحلیلگران آی ان جی اعلام کردند: «از ماه مه سال ۲۰۱۸ این نخستین بار است که تولید نفت آمریکا کاهش می‌یابد.»

در عین حال تحلیل‌گران جی بی سی انرژی هشدار دادند: «نباید در این خصوص اغراق کرد. این آمار با آنکه نسبت به ماه دسامبر کاهش دارد، اما نسبت به ژانویه ۲۰۱۸، ۱۸.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.»