نفت ۴۵ دلاری بازمی‌گردد؟

 آرامکو ، شرکت نفت ملی عربستان سعودی بزرگترین شرکت نفتی جهان است. این شرکت حدود 13 درصد نفت جهان را تولید می‌کند ولی عملیات های تجاری آن دهه هاست مبهم مانده اند. این شرکت اعلام کرده که چاه های کم هزینه زیادی دارد که هزینه کلی تولید در آنها 16 دلار در هر بشکه یا حتی کمتر است.

چون هیچ راهی برای بررسی این اطلاعات وجود ندارد، دنیا باید هزینه های این بزرگترین شرکت نفت جهان را حدس بزند ولی آرامکو در هفته جاری پرده از وضعیت مالی خود برداشت.

جزئیات مالی مهمی در بایگانی این شرکت وجود دارد. آرامکو در واقع سودآورترین شرکت جهان است و در 2018 ، 111 میلیارد دلار از 356 میلیارد دلار درآمد تجاری خود به دست آورده است. این تقریبا دوبرابر 59.4 میلیارد دلاری است که اپل، دومین شرکت سودآور جهان  در 2018 به دست آورد و همچنین پنج برابر بیشتر از 20.8 میلیارد دلار درآمد اکسون موبیل در سال گذشته  . 

جریان سرمایه آرامکو از عملیات هایش 26 دلار در هر بشکه در سال گذشته بود یعنی بدتر از شل و توتال که به ترتیب 38 و 31 دلار گزارش شده است . 

ولی مهم‌ترین مورد در اطلاعنامه آرامکو این است که دخل و خرج این شرکت در 2016، وقتی میانگین قیمت نفت 45 دلار در هر بشکه بود، برابر شد . درآمد خالص آرامکو در 2016 فقط 13 میلیارد دلار و جریان آزاد پول نقد 2 میلیارد دلار بود. با 111 میلیارد دلار درآمد و 86 میلیارد دلار جریان آزاد پول نقدی که این شرکت در 2018 داشت ( وقتی نفت 71.34 دلار در هر بشکه بود)، به نظر می رسد قیمت واقعی آرامکو فقط 40 دلار در هر بشکه باشد . 

تعجبی ندارد که اوپک تصمیم گرفت جنگ قیمت را با آمریکا در 2016 رها کند. بزرگترین عضو اوپک متوجه شد که درآمدش رو به کاهش است و اگر قیمت نفت افزایش نیابد، ضرر بزرگی خواهد کرد. الان مشخص می‌شود که تصمیم برای اعلام جنگ علیه  تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، تنها برای عربستان چند صد میلیارد دلار هزینه داشته است . 

از این خبر متوجه می شویم که دیگر شاهد قیمت نفت زیر 45 دلار برای مدتی طولانی نخواهیم بود چون اوپک مانند کاری که در 2016 کرد سعی می کند قیمت را بالا ببرد و گرنه به سرعت دچار مشکلات مالی می‌شوند و نمی‌توانند در بودجه دولت هایشان تعادل ایجاد کنند .