واکنش روسیه به افزایش غیرقابل کنترل قیمت نفت

 اوپک و سایر تولید کنندگان بزرگ نفت که در رأس آنها روسیه قرار دارد، توافق کرده‌اند میزان تولید خود را از اول ژانویه امسال به مدت شش ماه ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند تا بازار متعادل شود.

سهم روسیه از این کاهش تولید ۲۲۸ هزار بشکه در روز است، اما این کشور پایبندی بالایی به این توافق نشان نداده است.

کریل دیمیتروف، یکی از مقامات روسی دوشنبه هفته جاری اظهار کرده بود: به دلیل بهبود وضعیت بازار و کاهش سطح ذخایر نفت، روسیه می‌خواهد در دیدار با اوپک در ژوئن تولید خود را افزایش دهد. اما ولادیمیر پوتین که تصمیم‌گیرنده نهایی در روسیه است، موضع ملایم‌تری را اختیار کرد و گفت: هنوز زود است درباره این‌که آیا باید این توافق تمدید شود صحبت کنیم. ما در تصمیم‌گیری آماده همکاری با اوپک هستیم، اما خواه درباره کاهش تولید باشد یا فریز سطح تولید نفت، آماده نیستم بگویم.

وی در کنفرانس قطب شمال در سن پترزبورگ گفت: ما طرفدار افزایش بدون کنترل قیمت نفت نیستیم. قیمت‌های فعلی نفت مناسب روسیه است.

اوپک و متحدانش قرار است اواخر ژوئن در وین دیدار کنند.

رئیس جمهور روسیه گفت: البته ما و شرکای‌مان به دقت بازار را زیر نظر داریم. ما توافق کرده‌ایم اگر نیازی برای اقدامات مشترک باشد در نیمه دوم سال دیدار کرده و در این باره مذاکره کنیم.

پوتین همچنین گفت: شرکت‌های روسی برنامه‌های خود را داشته و قصد دارند میدان‌های جدیدی را توسعه دهند که باید مورد لحاظ قرار گیرد.

بر اساس گزارش رویترز، پیش از آن الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اظهار کرده بود اگر بازار نفت در نیمه دوم سال متعادل شود نیازی به تمدید توافق کاهش تولید جهانی میان اوپک و شرکایش وجود نخواهد داشت. تصمیم درباره این‌که آیا این توافق تمدید می‌شود در ژوئن گرفته خواهد شد. تا آن زمان تنها امکان گمانه‌زنی درباره آینده این توافق وجود دارد.