رشد اقتصادی آلمان نصف می‌شود

  به دنبال افزایش رکود بخش تولید به نظر می‌رسد رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی بیش از پیش تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. یک منبع آگاه در دولت آلمان به رویترز گفته است در روزهای پیش رو، دولت این کشور در گزارشی جدید از چشم‌انداز اقتصادی این کشور به کاهش بیشتر رشد اقتصادی اذعان خواهد کرد.

ینس وایدمان، رئیس بانک مرکزی آلمان که برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرده، گفته است به دلیل نامطمئن بودن فعالان اقتصادی از چگونگی برگزیت و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، رشد اقتصادی آلمان شاهد کاهش شدیدی خواهد بود.

پیش‌تر بانک مرکزی آلمان نرخ رشد ۱.۶ درصدی را برای رشد امسال پیش بینی کرده بود که این رقم بعداً در گزارشی به ۰.۸ درصد رسید و اکنون صحبت از کاهش مجدد این نرخ به ۰.۵ درصد مطرح است.

وایدمان افزود: سیاست پولی فعلی آلمان مبتنی بر رویکرد انبساطی است.

پیش‌تر دفتر آمار فدرال آلمان در گزارشی اعلام کرده بود رشد تولید ناخالص داخلی آلمان از ۲.۲ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است که ضعیف‌ترین نرخ رشد این کشور در طی پنج سال اخیر محسوب می‌شود. این نهمین سال متوالی است که رشد اقتصادی آلمان مثبت است.

اولاف شولتسف وزیر دارایی آلمان در کنفرانس خبری مشترکی با وایدمان گفته است دولت هر کاری از دستش بیاید انجام خواهد داد تا به تقویت مصارف و مخارج خصوصی و دولتی کمک کند و از این طریق رشد اقتصادی تقویت شود. دولت در نظر دارد تا از یک لایحه کاهش مالیاتی جدید رونمایی کند که حجم این بسته ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود. شولتس با اشاره به مساله برگزیت و جنگ تجاری جدید بین آمریکا و اتحادیه اروپا افزود که خطر واقعی بر سر راه اقتصاد آلمان مربوط به مسائل سیاسی است.