نقش اصناف و شبکه توزیع در رونق تولید چیست؟

 رونق تولید مستلزم مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون است که با بروز نارسایی و خلل در آن، تحقق شعار سال را با دشواری‌هایی همراه می‌سازد.

در میان این مولفه ها، نقش اصناف و حلقه توزیع بسیار مهم و حائز اهمیت به نظر می‌رسد، زیرا به نوعی صنوف، به مثابه پل ارتباطی میان مصرف کننده (متقاضی) و تولید کننده ایفای نقش می‌کنند، به تعبیری هر آنچه اصناف در حوزه فعالیتی خود مثبت و سازنده‌تر ایفای نقش کند، به همان میزان، تحقق شعار سال و گره گشایی از مشکلات اقتصادی با سهولت افزون تری انجام می‌پذیرد.

 از توسعه فرصت‌های شغلی تا توزیع مناسب کالا‌های تولید شده به دست مصرف کننده

امیر خراسانی، یکی از فعالان صنفی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح نقش اصناف در شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور و تحقق شعار سال اظهار کرد: اساسا یکی از نتایج و موفقیت هایی که برای رونق تولید در کشور مطرح می‌شود ناظر بر توسعه فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی است و هر آنچه تولید از رونق افزون تری برخوردار شود به همان میزان شاهد افزایش فرصت‌های شغلی نیز خواهیم بود.

وی افزود: بدون تردید، یکی از نارسایی‌ها و چالش‌های عمده اقتصادی کشور در سالیان اخیر معطوف به پدیده بیکاری می‌شود که فارغ از تبعات مخرب این عارضه برای اقتصاد، تبعات منفی آن در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و... نیز انکار ناپذیر است.

خراسانی در ادامه بیان کرد: با چنین اوصافی هر تصمیم و اقدامی که (در چارچوب منافع ملی کشور عملیاتی شود و با اصول و ارزش‌های دینی و اخلاقی نیز منافاتی نداشته باشد) به توسعه فرصت‌های شغلی منتهی می شود امری مطلوب، سازنده و اقدامی مبارک خواهد بود.

این فعال صنفی گفت: بدون تردید، یکی از مزایا و محاسن ویژه و قابل توجه اصناف به افزایش فرصت‌های شغلی معطوف می‌شود، ظرفیتی که به سادگی با یک بررسی میدانی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

وی افزود: در شرایطی که هر ساله، هزینه‌های سنگینی برای اشتغالزایی در کشور از سوی دستگاه‌های ذی ربط و قوه مجریه صرف می‌شود، بسیاری از جویندگان کار در سایه ظرفیت فعالیت صنفی، به اشتغال در این عرصه ها، مشغول به فعالیت می‌شوند، ظرفیتی که عمدتا در قالب شبکه و حلقه توزیع و بعضا تولید در قالب کارگاه‌های کوچک در اقصی نقاط کشور، بروز پیدا می‌کند.

خراسانی گفت: در سایه فعالیت صنوف، یکی از اهداف و نتایج ممتاز و ارزنده رونق تولید که همانا معطوف به اشتغالزایی می‌شود، محقق خواهد شد و این فرصتی است که می‌طلبد در راستای حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از آن قدم‌های لازم و مقتضی برداشته شود.

این فعال صنفی در ادامه بیان کرد: از زوایه دیگر، بروز نارسایی و خلل در فرآیند توزیع کالا‌ها و اقلام تولید شده مورد نیاز جامعه، باعث بروز التهابات و نابسامانی‌هایی در بازار می‌شود و همین موضوع به سادگی از نقش ویژه عملکرد صحیح اصناف در تسهیل عرضه کالا پرده بر می‌دارد.

وی افزود: بار‌ها و به کرات در مقاطع گذشته این واقعیت تلخ تجربه شده که در بزنگاه‌های حساس اقتصادی برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا و ایجاد خلل در توزان میان این دو عرصه، به التهابات و تنش‌های قیمتی منتهی شده است که البته برخی از این موارد به دلیل سودجویی عده‌ای فرصت طلب انجام می‌پذیرد.

خراسانی در ادامه بیان کرد: با چنین اهمیت و نقش آفرینی که در ارتباط با اصناف به آن اشاره شده می‌طلبد از هیچ تلاشی برای حمایت و رونق فعالیت اصناف دریغ نشود که قطعا توجه افزون‌تر به عرصه‌ها و حوزه‌های صنفی، دستاورد‌های ارزنده‌ای را برای اقتصاد کشور در دو بخش خرد و کلان به همراه خواهد داشت.

اصناف، شاخصی قابل توجه در ارزیابی وضعیت اقتصادی و صنعتی و تولیدی کشور

کریم عطری، یکی از فعالان صنفی غرب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در ارتباط با نقش اصناف در اقتصاد و نظام تولیدی کشور اظهار کرد: بدون تردید، تولید بدون عرضه، بقاء و دوامی نخواهد داشت و هر واحد و مرکز تولیدی کوچک، متوسط و حتی بزرگ، نتیجه فعالیت خود را در توزیع و میزان استقبال از محصولاتش در بازار خواهد دید.

وی افزود: با این اوصاف، واحد‌های صنفی به مثابه پل ارتباطی میان تولید کننده و مصرف کننده نقشی محوری در تحقق صحیح این امر ایفاء می‌کنند.

عطری در ادامه بیان کرد:  هر آنچه فعالیت واحد‌های صنفی از رونق بیشتری برخوردار شود به همان میزان واحد‌های تولیدی نیز با رونق افزون تری مشغول به فعالیت خواهند شد، زیرا رونق در واحد‌های صنفی زمانی محقق می‌شود که تقاضا برای خرید کالا‌ها و محصولات گوناگون در آن‌ها مضاعف شود و به تبع در چنین شرایطی، ضریب تولید و عرضه کالا از سوی واحد‌ها و مراکز تولیدی نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به تعبیری می‌توان، کیفیت و میزان رونق فعالیت واحد‌های صنفی را به مثابه شاخصی برای میزان رونق واحد‌های تولیدی و صنعتی و حتی اقتصاد کشور در سطح کلان در نظر گرفت، زیرا رونق در واحد‌های صنفی، موید حرکت و فعالیت طبیعی و مطلوب میان تولید کننده و تعامل آن‌ها با زنجیره توزیع است که عدم وجود نارسایی و خلل در میان این دو حلقه، گواهی است بر مطلوب بودن شرایط اقتصادی و حرکت رو به رشد اقتصادی جامعه در عرصه‌های گوناگون و بالعکس بروز خلل میان این دو عرصه، نشانه‌ای خوب در وضعیت حاکم بر حوزه اقتصادی کشور به شمار نمی‌رود.

واحد‌های کوچک و متوسط صنفی، نقشی محوری در تحقق شعار سال ایفاء می‌کنند

چندی پیش، جمشید زند، رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به نقش بسیار برجسته رونق تولید در اشتغالزایی و نامگذاری حکیمانه مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال، بیان کرد: اصناف همواره نقش مثبت و سازنده‌ای را در صحنه‌های مختلف انقلاب ایفاء کرده اند و به نوعی طلایه و پیشتاز فعالیت‌های انقلابی در مقاطع گوناگون بوده اند.

وی در ادامه می‌افزاید: اصناف قادر خواهند بود بیشترین تاثیرگذاری را در اقتصاد کشور داشته باشند و اساسا واحد‌های صنفی کوچک و متوسط، نقشی محوری در تحقق شعار سال ایفاء می‌کنند.

به زعم رئیس اتاق اصناف استان مرکزی، اصناف بازوان اقتصادی در حمایت از رونق تولید و زمینه ساز توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور هستند.

زند می‌گوید: تولید و اشتغال به یکدیگر پیوسته و وابسته هستند و تا زمانی که تولید رونق پیدا نکند قَطعِ به یقین، اشتغالی نیز شکل نخواهد گرفت. (و البته در این میان اصناف نیز همچون موتوری محرکه، قادر به تسهیل و تسریع حرکت اقتصادی کشور به سمت پیشرفت و توسعه خواهند بود)

با همه این اوصاف صرفا نمی‌توان از اصناف انتظار نقش آفرینی مثبت داشت بدون اینکه ملاحظات، مطالبات و انتظارات آن‌ها را نادیده بگیریم.

قطعا تامین انتظارات و مطالبات صنفی (در چارچوب ضوابط و قوانین تعریف شده و ملاک قرار دادن منافع ملی)، از پیش نیاز‌های اصلی و اساسی نقش آفرینی مثبت اصناف خواهد بود انتظاراتی که از مالیات ستانی منطقی تا تسهیل فعالیت آن‌ها با فراهم سازی زمینه‌های مقتضی، قابل تعریف است که بررسی تمامی آن‌ها در قالب یک گزارش امکان پذیر نیست و با توجه به اهمیت تعیین کننده صنوف در اقتصاد کشور، در آینده‌ای نه چندان دور و در قالب گزارش های متعدد، به برخی از این انتظارات و مطالبات برحق و منطقی، پرداخته خواهد شد.