رکود تورمی در بازار مسکن/ آمار جدید از افزایش قیمت مسکن

در این مطلب می خوانید:

پشت پرده گرانی و رکود مسکن

احتکار در بازار مسکن

رشد 100 درصدی قیمت مسکن

 

گروه اقتصادی- مسکن نیاز همیشگی بشر برای در امان ماندن از خطرات و بلایای طبیعی بوده است، نیازی که با افزایش جمعیت بیش از گذشته محسوس است و یکی از موضوعاتی می باشد که دولت ها وعده و وعیدهای مختلفی قبل از انتخابات درباره ایجاد تسهیلات مسکن و ... به مردم می دهند.

به گزارش افکارنیوز، دولت روحانی نیز چه قبل از سال 92 و چه قبل از انتخابات سال 96 وعده های مختلفی درباره مسکن به مردم داد اما در این سالها طرح مشخصی به جز تسهیلات بانک مسکن برای زوج اولی ها در نظر گرفته نشد و حالا این کالای مصرفی که تبدیل به کالای سرمایه ای شده است یکی از بزرگترین دغدغه های هر ایرانی به ویژه جوانان است.

قیمت مسکن در کشور آنچان بالا رفته که برخی کارشناسان معتقدند دیگر جایی برای افزایش قیمت وجود ندارد، از سوی دیگر با مراجعه میدانی به فروشندگان املاک مشخص می شود خرید و فروش به شدت کاهش یافته و رکود سنگینی در این بازار حاکم است.

پشت پرده گرانی و رکود مسکن

قوامی از نمایندگان مجلس در خصوص گرانی و رکود مسکن می گوید: مهم‌ترین موضوع در بحث مسکن تولید و عرضه است که انتظار می‌رود دولت بخشی از منابع بانکی را به این سو هدایت کند.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود انگیزه سفته بازی و دلالی در بازار مسکن دولت باید مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی را باعمال کند تا مالکان این خانه‌ها را عرضه کنند، تصریح کرد: اگر خانه‌های خالی با قیمت‌های پایین جهت اجاره عرضه شوند معافیت‌های مالیاتی شامل آنها شود.

موضوع مالیات بر خانه های خانه که این نماینده به آن اشاره می کند هنوز توسط دولت اجرایی نشده و نشان می دهد عزمی نیز برای اجرای آن وجود ندارد، اگر طرح دریافت مالیات از مسکن های خالی صورت گیرد مطمئنا باعث افزایش عرضه و پایین آمدن قیمت ها به ویژه در اجاره بها می شود.

احتکار در بازار مسکن

قوامی با انتقاد از احتکار در بازار مسکن، ادامه داد: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی خانه خالی وجود دارد که به انگیزه سفته بازی و دلالی نگه داشته شده‌اند و به فروش نمی‌رسند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قیمت اجاره و خرید مسکن مبنای علمی و کارشناسی ندارد و متاسفانه تحت تاثیر فضای روانی قیمت‌ها را تعیین می‌کند، تصریح کرد: معمولا همواره تاریخ نشان داده است که سرمایه‌ها و نقدینگی به سمت مسکن حرکت کرده؛ در بودجه نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی در زمینه عرضه و تولید مسکن‌های ارزان قیمت صورت گرفته که دولت باید اقدامات عملی در زمینه داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجل شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده تغییرات قیمت مسکن خاص بوده و بعد از رشد شدید،به مدت 3 الی 4 سال تقریبا ثابت باقی می‌ماند در حال حاضر نیز با شیب تندی قیمت‌ها افزایش پیدا کرده که احتمال رکود آن وجود دارد.

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس مجلس نیز از برگزاری نشست ویژه کمیسیون عمران مجلس با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خبر داده و گفته این نشست با دستور کار بررسی وضعیت بازار مسکن  به ویژه بحران اجاره مسکن برگزار خواهد شد.

رشد 100 درصدی قیمت مسکن

این نماینده مجلس درباره میزان افزایش قیمت مسکن در یکسال اخیر گفت: در یک سال اخیرا قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته، به طوری که بر اساس آمارها در کلانشهری مانند تهران، نرخ مسکن بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وضعیت بازار مسکن از ابتدای سال 97 نگران کننده بود، اما وضعیت در سال 98 بحرانی شده و طبق اطلاعات، قیمت مسکن روند سرسام آور پیدا کرده است.

رضایی کوچی افزود: به نظر من وضعیت کنونی بازار مسکن نشان دهنده عدم نظارت دستگاه های متولی بر این حوزه است، قطعا اگر وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی قابل قبولی در این عرصه داشت، شرایط بهتر بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در نشست آتی این کمیسیون، وزیر راه و شهرسازی گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی بازار مسکن، عملکرد وزارتخانه در تولید مسکن، نظارت بر تلاطمات بازار ارائه خواهد کرد، همچنین در این نشست برای ساماندهی بازار مسکن برنامه ریزی خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید دولت چه راهکاری برای کنترل قیمت بازار مسکن و ایجاد رونق در این بخش دارد.