تهدیدهای ترامپ طلا را گران کرد

پس از تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه‌های شدید بر کالاهای چینی و تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن که ریسک‌پذیری در بازار را کاهش داد و بر جذابیت دارایی‌های امنی نظیر طلا افزود، قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت.

هر اونس طلا با 2.51 دلار افزایش 1281.62 دلار فروخته شد.

دنیل هانس، تحلیلگر ای‌ان‌زد گفت: «به دنبال اظهارات ترامپ در رابطه با تجارت آمریکا و چین، امروز صبح در مبادلات تجاری آسیایی، شاهد اندکی دوری از ریسک کردن، بودیم.»

«قطعا، این امر سبب خرید طلا به علت امنیت این فلز گران‌بها شد و بازار طلا به واکنش نشان دادن، وادار کرد.»

دونالد ترامپ، روز یک‌شنبه اعلام کرد که تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را این هفته افزایش خواهد داد. وی همچین گفت بر 325 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی 25 درصد تعرفه وضع خواهد کرد.

این یک تغییر قابل توجه در موضع هفته گذشته وی است که اعلام کرد مذاکرات تجاری میان دو کشور به خوبی پیش می‌رود.

این اظهارات سبب شد تا ارزش سهام‌ در بازارهای جهانی و قیمت نفت کاهش یابد درحالی که سبب تقویت «ین» شد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، چین اکنون پس از تهدید تعرفه‌ای ترامپ، در حال بررسی لغو مذاکرات تجاری با آمریکاست. پس از اینکه جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره آمریکا در سال جاری امید داد، وضع روانی سرمایه‌‌گذاران طلا در هفته گذشته تیره و تار بود و این امر قیمت طلا را به کمترین رقم 4 ماه گذشته رسانده بود.

ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز جمعه 0.63 درصد کاهش یافت و به 740.82 تن رسید که کمترین میزان از 11 اکتبر به شمار می‌رود.