بازار جهانی نفت با چالش مواجه است

 با گذشت یک سال از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، نه تنها معافیت های فروش نفت به پایان رسیده و تمدید نشده است، بلکه کاخ سفید اعلام کرده که صنایع پایین دستی ایران مانند صنایع پتروشیمی، فلزات و .... را نیز تحریم خواهد کرد. حال سوال این است که اساسا ایالات متحده توانایی چنین تاثیر گذاری ای را خواهد داشت یا تنها بلف سیاسی زده است؟ در ادامه گفت و گویی را در این رابطه خواهید خواند.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسیرهای پیش رو برای عبور ایران از تحریم های نفتی گفت: موضوع تحریم یکی از ابزارهای پیش برد سیاست خارجی ایالات متحده است و طی سال های گذشته همواره از آن به عنوان عملیات روانی بر روی افکار عمومی استفاده کرده است. همان طور در چند سال اخیر شاهد بودیم تحریم هایی در چارچوب سیاست های داخلی واشنگتن علیه ایران تحمیل شده است .

وی در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا حدود سه سال است که بر ضد کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه و در موضوع تجارت آزاد برای کشورهای اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر محدودیت هایی ایجاد کرده است.

عابدینی با بیان اینکه کاخ سفید حتی در مورد شرکای تجاری خود نیز از ادبیات تهدید استفاده میکند عنوان کرد: آمریکا در موضوعات اقتصادی نیز ضد شرکایی تجاری خود مانند چین ، ژاپن و کره جنوبی بارها این موضوع را مطرح کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره تاثیر تحریم های نفتی بر اقتصاد ایران اظهار کرد : جمهوری اسلامی ایران توانایی و تجربه کافی فروش نفت را در بازار جهانی دارد. همانطور که در زمان تحریم های فلج کننده دوران ریاست جمهوری اوباما نفت را به سایر کشورها صادر کرد.

وی درباره میزان توانایی و تلاش عربستان و امارات برای جبران کمبود نفت در بازار پس از تحریم نفتی ایران گفت:  بازار جهانی تحمل کاهش یکباره نفت را ندارد ؛ امارات و رژیم آل سعود هم بر خلاف ادعایشان نمی توانند نفت بیشتری را به بازار جهانی تزریق کنند.

عابدینی در ادامه درباره چرایی ناتوانی کشورهای عربی برای جبران کمبود نفت در بازار جهانی توضیح داد : بازار جهانی نفت به دلیل تنش در برخی از کشورهای صادر کننده، با چالش های جدی مواجه است . ونزوئلا ، لیبی و الجزایر به دلیل موضوعات داخلی٬ توان تولید نفت کافی را ندارند ، بنابراین خروج هر مقدار نفت از بازار جهانی،  شوک سنگینی به این بازار وارد می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به این موضوع که ایران با پانزده کشور جهان همسایه است که به جزء تعداد کمی بقیه با آمریکا روابط خوبی ندارند، تصریح کرد : برخی از کشورهای همسایه ایران به دلیل اختلاف با ایالات متحده آمریکا ، می توانند شرکای خوبی در حوزه تجارت باشند و این مسئله سیاست آمریکا در حوزه تحریم علیه ایران ، چین ، روسیه ، ترکیه و دیگر کشورها را با چالش جدی مواجه می کند. بنابراین این موضوع که در بالاترین سطوح مقام های کاخ سفید مطرح شده بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و هدف آن تاثیر روانی بر افکار عمومی است و با واقعیت فاصله دارد. اما ایران با بهره گیری از ابزار های مختلف می تواند این مسئله را مدیریت کند.

وی درمورد تحریم صنایع پایین دستی ایران همچون صنایع پتروشیمی ،مواد معدنی و ... پس از تحریم نفت، گفت : صحبت های مقامات آمریکایی علاوه بر جنبه ی روانی بیشتر برای تاثیرگذاری برشرکای آنهاست تا موضوعات عملیاتی بر اقتصاد ایران !

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراین جمهوری اسلامی باید به اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد بدون اتکا به نفت که سالیان زیاد از مطالبات مقام معظم رهبری است ؛توجه کند. در این صورت تکانه های تحریمی نمی تواند هیچگونه تاثیری بر اقتصاد کشور بگذارند.