قیمت مسکن منطقه‌بندی می‌شود

 محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید چندین مقوله مهم را در حوزه مسکن تقویت کنیم، گفت: هم‌اکنون در بازار مسکنپایه‌ای برای تعیین قیمت خرید و یا اجاره وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که سوداگران و دلالان برای بازار مسکن قیمت‌های نجومی درنظر بگیرند.

وی گفت: نبود قیمت پایه‌ و نظارت بر قیمت‌های مسکن از سوی سازمان تعزیرات باعث ایجاد نابسامانی در بازار مسکن شده است، به همین دلیل ما پیشنهاد داده‌ایم که سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها قیمت‌ها خرید و فروش و اجاره را بر اساس منطقه تعیین کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به هنگام ارائه پروانه ساختمان‌ از سوی شهرداری‌ها، قیمت‌ها به صورت منطقه‌بندی و مشخص از سوی  سازمان امور مالیاتی و سایر بخش‌ها تعیین می‌شود اگر این طرح برای تعیین قیمت‌های خرید و فروش اجرایی شود باعث بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

رضایی کوچی اظهار کرد: سازمان تعزیرات به عنوان دستگاه نظارتی باید قیمت‌ها را کنترل و یک قیمت شاخص و پایه برای مناطق در نظر بگیرد و در صورت افزایش قیمت، طرح مالیات را بر روی آن‌ها اجرا کند، همین امر باعث بهبود وضعیت بازار مسکن می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: هم‌اکنون در تهران ۵۰۰ هزار و در کشور بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد که عرضه آن‌ها به بازار مسکن می‌تواند قیمت‌ها را به ثبات برساند.

هم‌اکنون با کمبود ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم

وی در ادامه تقویت و رونق تولید مسکن را راهکار دیگر بهبود بازار مسکن دانست و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس هم‌اکنون با کمبود ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم که این امر باعث بر هم خورد تعادل عرضه و تقاضای مسکن شده است.

رضایی کوچی در پایان گفت: باید زمینه را برای رونق تولید و عرضه مسکن فراهم کنیم، زیرا که تنها راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن رونق تولید و عرضه واحد‌های مسکونی خالی از سکنه است.