فائو: حمله ملخ‌ها به ایران عمدی نبود اما کشورهای عربی کم‌کاری کردند

 رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: طی روزهای آینده دسته های جدید ملخ از عربستان، عمان، قطر، امارات و یمن به ایران وارد می شوند و علاوه مبارزه با گروه هایی که در داخل کشورمان از تخم بیرون می‌آیند باید با ملخ های جدید الورود نیز مبارزه کنیم. 

اخبار اقتصادی- وی افزود: بر اساس پیش بینی های فائو کشور ما دو تا سه سال دیگر نیاز به مبارزه مستمر با ملخ های صحرایی دارد اما هر چه کشورهای همسایه درمبارزه با این آفت های همکاری بیشتری داشته باشند سطح مورد نیاز برای مبارزه کمتر خواهد بود.

فائوعمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران رد کرد

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: بر اساس بررسی های فائو، عربستان سعودی مبارزه با ملخ های صحرایی را انجام داده است اما در مقایسه با ایران کمتر است.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام نماینده فائو، عربستان در سطح 150 هزار هکتار با ملخ های صحرایی مبارزه انجام داده اما ایران بیش از 450 هزار هکتار مبارزه داشته است و پیش بینی می شود تا شهریور ما این رقم به 700 هزار هکتار برسد که این امر نشان دهنده کم کاری عربستان، امارات، قطر، عمان و یمن است.

میر با بیان اینکه کشورهای همسایه می توانستند مبارزه بهتری با ملخ های مهاجر داشته باشند گفت: حدود 22 تا 23 درصد محصولات کشاورزی ما در جنوب کشور تولید می شود اما عربستان در این زمینه چیزی برای از دست دادن ندارد.

دستههای جدید ملخ مهاجر بعد از استراحت 2 روزه در ایران به هند و پاکستان می‌روند

وی اظهار داشت: دسته های ملخی که در روزهای آینده وارد کشورمان می شوند با توجه به وزش باد و شرایط آب و هوایی موجود بعد از  یک استراحت 2 تا 3 روزه به سمت هند و پاکستان پرواز و از ایران عبور می کنند؛ ورود دسته های جدید ملخ خطر  زیادی برای کشورمان ندارند زیرا از کشورما عبور می کنند و اقدام به سکونت، تخمگذاری و تغذیه نمیکنند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: در صورتی که در هند و پاکستان نیز مبارزه به شکل خوبی صورت نگیرد ملخ ها دوباره در بهمن ماه به کشورمان باز می‌گردند.