بازگشت ۴ میلیارد دلار ارز صادراتی به سامانه نیما

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در حاشیه نشست خبری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، با اشاره به اینکه اصلاح سیاست‌های ارزی کشور راضی کننده بوده، گفت: شوک‌های سال گذشته که ناشی از ابلاغ بخشنامه‌های متعدد از طرف بانک مرکزی بود، مانع توسعه صادرات شد.

اخبار اقتصادی- سرپرست سازمان توسعه تجارت با تأکید بر ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، اظهار کرد: اخیراً این نهاد اصلاحاتی در برنامه‌هایش انجام داده است.

مودودی، بازگشت ۶۰ درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور را از نتایج اصلاح سیاست‌های ارزی برشمرد و گفت: جریان بازگشت ارزپس از اصلاح سیاست‌های ارزی نتایج مثبتی در پی داشته، چنانچه بر اساس آمار پس از اصلاحات انجام شده، ۱۸ میلیارد یورو به نیما بازگشته است.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان تجارت گفت: ۸.۴ میلیارد دلار صادرات دو ماهه نخست امسال بوده که نسبت به آمار مشابه سال گذشته که ۷.۷ میلیارد دلار بوده رشد داشته است و میزان واردات ۶.۷ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کمتر شده است.

سرپست سازمان توسعه تجارت در خصوص اینکه سیل بر حمل و نقل تاثیر منفی داشت و باعث کاهش واردات و صادرات شد، افزود: در بخش خدمات فنی مهندسی و ترانزیت ۶.۱ میلیارد دلار در دو ماهه نخست صادرات داشته ایم.

وی اظهار کرد: امسال با تغییر قوانین محدودکننده انتظار افزایش صادرات را ایجاد می‌کند.

مودودی با تاکید بر اینکه ۶۵۰۰ کارت بازرگانی جدید وارد تجارت در سال ۹۷ صادر شد، گفت: ۶۵ درصد صادرات مربوط به کارت‌های جدید بود که شامل ۵.۵ میلیارد دلار بوده و همین موضوع نیازمند اصلاحاتی در قوانین است. بانک مرکزی به تازگی ورود کرده و طبق اعلام رییس بانک مرکزی ۶۰ درصد ارز صادراتی به سامانه نیما برگشته است و در چند ماه اخیر بازگشت ارز بیشتر شده است.

سرپست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه در حدود ۴ میلیارد دلار حدود سه ماه اخیر به سامانه نیما برگشته است، تصریح کرد: ۳۴۰۰ اقلام صادراتی در سال ۹۶ داشته ایم که در سال ۹۷ به ۴۴۰۰ قلم رسیده است، حجم ارزشی صادرات در سال ۹۶ حدود ۴۷ میلیارد دلار بوده که در سال ۹۷ به ۴۴ میلیارد دلار رسیده است. همچنین نزدیک به ۵۰۰ قلم کالا از سبد صادراتی حذف شدند. تعداد صادرکننده‌ها از ۹۲۰۰ نفر در سال ۹۶ به ۱۳ هزار نفر در سال ۹۷ رسید.

وی با بیان اینکه ۳ هزار صادرکننده حقیقی و حقوقی در سال ۹۷ فعالیتی نداشته اند، گفت: صادرات به وسیله کارت‌های بازرگانی جدید باعث شد که صادرات توسط افراد شناسنامه دار کاهش یافته است.

مودودی در خصوص اختلاف میزان درآمد صادراتی و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما گفت: بخشی از ۸ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای تسویه بدهی شرکت‌ها در خارج صرف شده یا برای واردات مواد اولیه و تجهیزات بکار رفته یا به واردکنند‌ها اختصاص داده اند، البته هنوز فرصت برای بازگشت ارز صادراتی  این چند ماهه به سامانه نیما وجود دارد که ممکن است این آمار افزایش یابد.

در ادامه این نشست؛ عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان با اشاره به اینکه ۲۱ خرداد در اربیل عراق برگزار می‌شود، گفت: این اتحادیه تنها در تهران ۲۲ هزار عضو دارد و نقش موثری در صادرات دارد، به طوری که در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ میزان صادرات مبلمان ۱۲۵ درصد افزایش یافته است.

در پایان توافقنامه‌های با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران و اتحادیه درودگران و مبلسازان امضا شد.