صادرات برق، جایگزینی مناسب برای درآمد‌های نفتی

 قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات برق می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی باشد، اظهار کرد: در شرایط فعلی تحریم، مسئولان ذی ربط می‌توانند از طرق مختلف برای کاهش درآمد‌های نفتی استفاده کنند.

اخبار اقتصادی- وی با اشاره به اینکه ترکیه و عراق یکی از مهم‌ترین مشتریان برق ایران به شمار می‌روند، افزود: وزارت نیرو در جهت تامین برق مایحتاج کشور‌های همسایه تحرک خوبی را نشان داده است، به طوریکه نسبت به سال‌های گذشته با توسعه صادرات و کسب درآمد بیشتر می‌توان حرفی برای گفتن داشت تا خلاء احتمالی در بخش درآمد‌های نفتی جبران شود.

ساعدی ادامه داد: مسئولان ذی ربط در شرایط تحریم از طریق راهکار‌های مختلف به دنبال توسعه صادرات هستند که خوبشختانه طی سال‌های تحریم با خلا قابل توجهی مواجه نبودیم.

به گفته این مقام مسئول، افزایش صادرات برق پشتوانه معقول برای تامین خلا‌ءهای احتمالی در بخش اقتصادی است.

وی ادامه داد: سال گذشته به سبب خشکسالی، بسیاری از نیروگاه‌های برق آبی از کار افتادند، اما امسال به سبب شرایط مساعد اقلیمی تمامی توربین‌ها و نیروگاه‌های برق آبی در سراسر کشور فعال هستند و در اوج تولید برق قرار دارند.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه نیازی به واردات برق نداریم، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر پیش بینی می‌شود که حداقل تا سه سال آینده مشکل کم آبی یا نیروگاه برق آبی نداشته باشیم که با این وجود در راه صادرات باید بیشتر قدم برداریم.

وی درباره تغییر ساعت اداری در پیک مصرف برق گفت: مجلس منتظر پیشنهاد دولت است که برحسب آن کمیسیون انرژی، آخرین آمار‌ها را از وزارت نیرو و نهاد‌های مربوط بگیرد تا با مطالعه کارشناسی شده، برنامه‌های مد نظر دولت به حریان بیفتد.

ساعدی در پایان تصریح کرد: اگر دولت درخواست کند که برای کاهش مصرف برق در ساعات پیک برنامه‌ای اجرا شود، از این رو مجلس نظر پیشنهادی خود را به دولت اعلام می‌کند.