چادری که مظلوم است/ افزایش قیمت چادر مشکی و دغدغه مردم

اخبار اقتصادی- آمارهای جدید نشان می دهد قیمت چادر مشکی در بازار به 5 برابر قبل رسیده و حالا دغدغه بسیاری از خانوارها حفظ این چادر شده است. پس از آنکه ارز دولتی به برخی کالاها در کشور اختصاص یافت مشاهده شد که بسیاری از محصولاتی که هیچ ضرورتی ندارد دارای ارز دولتی هستند.

به گزارش افکارنیوز؛ چادر مشکی تا همین چند وقت پیش از 200 تا 500 هزار تومان به شکل قواره ای فروخته می شد که حالا با بررسی ها به قیمت 1 میلیون و 500 هزار تومان به بالا رسیده است.

در دورانی که کالای مختلف و غیر ضروری مانند غذای سگ و گربه تا مربا و چوب بستنی در کشور با ارز 4200 تومانی وارد می شود چرا چادر مشکی چنین مظلوم است؟

نکته دوم اینکه چرا پارچه چادر مشکی باید از خارج از کشور وارد شده و ما در طول این 40 سال تا به امروز تولیدی در این خصوص نداشته ایم؟

براساس آمارها بیش از ۹۰ درصد نیاز چادر مشکی کشور از طریق واردات تامین می شود و این موضوع جای بسی تعجب دارد که همواره در این سالها از ژاپن و کره جنوبی چادر وارد کرده ایم اما به فکر تولید آن نیستیم؟ صنعت نساجی در ایران قدمتی طولانی دارد اما متاسفانه این صنعت هیچ نوع حمایتی را از سوی دولت به خود نمی بیند.

مروج‌حسینی، رئیس انجمن نساجی ایران در سال ۹۴ با اشاره به مصرف حدود ۷۰ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی در سال گفته بود که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه واردات پارچه چادر مشکی می‌شود. با این حال آخرین آمار واردات که از سوی انجمن صنایع نساجی اعلام شده، مربوط به سال ۹۵ است که میزان واردات چادر مشکی را ۱۲۴ میلیون دلار ذکر کرده است.مراجعه به سایت گمرک هم تفکیک مشخصی در این باره ندارد.

آیا مافیایی پشت واردات چادر مشکی در کشور وجود دارد که نمی گذارد این جنس در ایران تولید شود؟ حائری، کارشناس صنعت نساجی در این باره گفته است: واردکنندگان چادر مشکی حداقل ۵۰ درصد سود به جیب می‌زنند. بنابراین وقتی حجم تقاضای بازار و سهم چادر مشکی خارجی را در نظر بگیریم، قدرت بالایی برای ممانعت از تولید در بازار وجود دارد.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که ۸ اردیبهشت ۹۴ منتشر کرده است، راه حل معضل چادر مشکی در داخل را حمایت از تولید داخل با حمایت از کارخانه های موجود در کشور و همزمان افزایش تدریجی تعرفه واردات اعلام کرده است. تا زمان تنظیم آن گزارش از چهار کارخانه موجود در زمینه تولید چادر مشکی، سه کارخانه با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون متر مربع در سال فعال و سه کارخانه دیگر هم در دست ساخت بودند. اما ظاهراً در سال های بعد وضع بدتر شده است. حدود یک سال پیش، مدیرعامل شرکت حجاب شهرکرد درباره واردات چادر مشکی به کشور از دلایل شکست برنامه‌های تولید در چهار کارخانه ایرانی سخن گفت.

میرمحمدتقی دانایی هوشیار مدیرعامل شرکت حجاب شهرکرد به عنوان تنها تولیدکننده چادر مشکی کشور با اعلام اینکه طی سال های گذشته چند شرکت برای تولید چادر مشکی افتتاح شدند، اما مشکلات متعدد مانع فعالیت آن‌ها شد، گفت: شرکت کرپناز کرمانشاه چندین سال پیش به همین منظور افتتاح شد، ولی متاسفانه به دلایلی هیچ وقت نتوانست وارد عرصه عرضه چادر مشکی مرغوب شود. شرکت ایران مرینوس و پشم بافی آسیا با استفاده از تکنیک‌هایی روی رنگِ پارچه چادر مشکی خیلی کار کردند، ولی هیچ وقت این محصولات صنعتی و تجاری نشدند و در حد مقادیر کم باقی ماندند. هم اکنون نساجی حجاب شهرکرد تنها تولیدکننده چادر مشکیِ رسمی در ایران است که با ظرفیت ۱۰ میلیون مترِ مربع، حدود دو سال است که کار خود را آغاز کرده و البته هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

به نظر می رسد دولت باید نه تنها ارز 4200 تومانی برای واردات و کنترل بازار چادر مشکی اختصاص دهد بلکه با حمایت از صنعت نساجی کارخانه داران را مجاب کنند با ایفای تسهیلات این کالا در کشور تولید شود تا نیاز مردم به چادر بر طرف گردد.

دغدغه تهیه چادر مشکی بای خانواده های مذهبی دغدغه کوچکی نیست و این کالای اقتصادی- فرهنگی که جایگاه رفیعی دارد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد نه اینکه در مظلومیت به سر برد.