پزشکانی که از کارتخوان استفاده نکنند، جریمه می‌شوند

 علی رستم پور اظهار داشت: مشاغل پزشکی تا ۲۳ مرداد برای ثبت درخواست به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند.

اخبار اقتصادی- وی افزود: به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ همه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها ازجانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بر این اساس همه صاحبان مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و  مشخصات دستگاه کارتخوان خودرا ثبت کرده و در اولین ماه پس از دریافت این شناسه از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

رستم پور اضافه کرد: پیش بینی می شود از ابتدای مهر صاحبان مشاغل پزشکی به پایانه های فروشگاهی و کارت خوان ها مجهز شوند.

وی تصریح کرد: مودیان هنگام مراجعه به این سامانه الکترونیکی، وارد سامانه ثبت نام الکترونیک طرح جامع مالیاتی (کد اقتصادی) شده و در قسمت سایر خدمات با انتخاب گزینه «ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی» می‌توانند مشخصات پایانه فروشگاهی خود را ثبت کنند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: مشاغل پزشکی که از کارتخوان بانکی استفاده نکنند مشمول جریمه خواهند شد.

کارتخوان پزشکان بارکد مشخصی دارد

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت:​ در کارت خوان هایی که برای مشاغل درمانی و پزشکی در نظر گرفته شده بر اساس نرم افزار خاصی نام پزشک و مرکز درمانی درج می شود و رسیدی که ارائه می‌شود متفاوت بوده و بارکد مشخصی دارد. 

وی افزود: با اسکن این بارکد به وسیله گوشی های هوشمند می توان تاریخ ،نام پزشک، مرکز درمانی و مبلغ صورتحساب را مشاهده کرد و از اصالت دستگاه کارتخوان مطلع شد که این دستگاه تحت رصد مراجع نظارتی از جمله سازمان امور مالیاتی قرار دارد. 

به گفته رستم پور،​ پزشکانی که به این سیستم مجهز شوند دو سال ۱۰ درصد مالیات ابراز شده آنها بخشیده خواهد شد.

وی افزود:​ در مقابل کسانی که از این دستگاه ها استفاده نکنند ۲ درصد درآمد حاصل از فروش خدمت آنها مشمول جریمه خواهد شد؛ ضمن اینکه بقیه مراجع نظارتی نیز باید در حیطه خودشان برای نظارت بر این موضوع عمل کنند. 

۱۳۰ هزار پزشک پرونده مالیاتی دارند

رستم پور اضافه کرد:​ هم اکنون برای ۱۳۰ هزار پزشک و مشاغل پزشکی در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی وجود دارد.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: صاحبان مشاغل درمانی می‌توانند دستگاه‌های کارتخوان ویژه را از شرکت هایی که اسامی آنها در سازمان نظام پزشکی و سازمان دامپزشکی و همچنین سایت سازمان امور مالیاتی اعلام می شود دریافت کنند.

رستم پور خاطرنشان کرد: مودیان می‌توانند در صورت بروز هر گونه مشکل و یا به منظور رفع ابهام با سامانه پاسخگویی سازمان امور مالیاتی کشور به شماره ۱۵۲۶ تماس بگیرند.