استقبال دلار از اخراج بولتون

 معاملات امروز بازارهای ارز تحت تاثیر خبر برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا توسط ترامپ قرار گرفت و بازارها از این تصمیم استقبال کردند به گونه‌ای که ارزش دلار در برابر ارزهای امن نظیر ین و فرانک تقویت و در برابر ارزهای رقیب یعنی یورو و پوند تثبیت شد.

اخبار اقتصادی-دونالد ترامپ دیشب در پیامی توئیتری نوشت: من شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر نیازی به خدمات او در کاخ سفید نیست. من، و دیگر اعضای این دولت، با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالفیم. اندکی بعد نیز جان بولتون با تایید خبر ترامپ نوشت: شب گذشته پیشنهاد دادم که استعفا کنم و رئیس جمهوری ترامپ گفت: بگذار فردا درباره آن صحبت کنیم.

دلار بیش‌ترین دستاورد را در برابر ین ژاپن و فرانک داشت تا جایی که هر دلار با ثبت نرخ ۱۰۷.۷۵۹۷ ین به بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر در برابر ارز ژاپنی رسید و فرانک سوئیس نیز به ۱.۰۰۸۱ دلار عقب نشست.

در معاملات امروز بازارهای ارز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸.۳ واحد رسید. برخی از کارشناسان معتقدند که با کنار رفتن بولتون از تیم تصمیم‌گیری کاخ سفید، کانال‌های جدیدی برای مذاکرات با چین، ایران، کره شمالی و طالبان گشوده خواهد شد. بولتون از منتقدان سرسخت برجام و طرفدار استراتژی فشار حداکثری به ایران بود.

در برابر دو ارز مهم اروپایی، نرخ برابری هر یورو معادل ۱.۱۰۵۱ دلار و هر پوند معادل ۱.۲۳۵۴ دلار اعلام شد. از سوی دیگر عملکرد بسیار خوب بازار کار کانادا در ماه گذشته باعث شد تا ارزش دلار کانادا در برابر همتای آمریکایی‌اش به بالاترین سطح شش هفته اخیر برسد. اکنون احتمال زیادی وجود دارد که بانک مرکزی کانادا با کاهش نرخ بهره موافقت کند. امروز هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۱۴۲ دلار کانادا، ۱.۴۵۵۴ دلار استرالیا و ۱.۳۷۸۷ دلار سنگاپور مبادله شد.